چین بزرگترین بازار سینمای جهان شد

سینمای چین با فروش ۷.۳ میلیارد دلاری، عنوان بزرگ‌ترین بازار سینمایی جهان را برای دومین سال پیاپی از آمریکا ربود.

به گزارش تجارت ایران و چین، به نقل از هالیوود ریپورتر، مجموع فروش سینمای چین در سال ۲۰۲۱ به ۷.۳ میلیارد دلار رسید که با افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۰ همراه است اما همچنان ۲۶ درصد نسبت به سال ۲۰۱۹ و گیشه پیش از کرونا کمتر است.

این دومین سال پیاپی است که مجموع فروش سینمای چین از آمریکا پیشی می‌گیرد و این کشور آسیایی عنوان بزرگ‌ترین بازار سینمایی جهان را به خود اختصاص می‌دهد. سینمای آمریکا که با چالش‌های به مراتب بیشتری در مقایسه با چین در مواجهه با کرونا در سال ۲۰۲۱ رو به رو بود، در سال گذشته میلادی ۴.۵ میلیارد دلار فروخت که این رقم ۶۰ درصد کمتر از آمار گیشه در دوران پیش از کرونا (سال ۲۰۱۹) است.

بیشتر بخوانید:

چین چهارمین فیلم پرفروش جهان را ساخت

برگزاری دومین دوره نگاهی بر سینمای چین

طبق گزارشی که در خبرگزاری ایسنا منتشر شده است،طی افزایش چشمگیر گیشه سینمای چین در اواخر دهه ۲۰۰۰ و ۲۰۱۰ میلادی، درآمد استودیوهای هالیوودی در چین هر سال افزایش یافت و سهم هالیوود در گیشه چین به ۳۰ تا ۵۰ درصد رسید. اما در سال گذشته تنها ۲۰ فیلم هالیوودی در چین اکران شد، این در حالی است که در سال ۲۰۱۹، ۳۰ فیلم آمریکایی پرفروش در سینماهای چین اکران شدند و درآمد فیلم‌های هالیوودی در چین در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال ۲۰۱۹ با نزول ۷۰ درصدی مواجه شده است.

در نیمه نخست سال ۲۰۲۱، به تعویق افتادن اکران فیلم‌های مهم آمریکایی دلیل اصلی عدم حضور پررنگ هالیوود در گیشه سینمای چین بود اما در نیمه دوم سال سیاست‌های دولت چین همزمان با ۱۰۰ سالگی شکل‌گیری حزب کمونیست موجب جایگزینی فیلم‌های آمریکایی با آثار داخلی و میهن‌پرستانه در برنامه اکران شد و در این میان فیلم‌های پرهزینه هالیوودی چون «بیوه سیاه»، «جاودانگان»، «شانگ-چی و افسانه ده حلقه»، قسمت جدید «ونوم» و «مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست» فرصت اکران در چین را پیدا نکردند، فیلم‌هایی پرطرفدار که می‌توانست صدها میلیون‌ها دلار درآمدزایی داشته باشد.

صنعت داخلی سینمای چین در سال ۲۰۲۱ به روند بهبود خود پس از کرونا ادامه داد و در مجموع ۴۷۲ فیلم چینی در این کشور اکران شد که حتی از ۴۲۸ فیلم اکران شده در سال ۲۰۱۹ هم پیشی گرفت. مجموع فروش حاصل از تولیدات داخلی در چین به ۶.۱۹ میلیارد دلار رسید که کمی بیش از آمار ۶ میلیارد دلاری سال ۲۰۱۹ است.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *