کشف سرنخ‌هایی از وجود آب در ماه توسط کاوشگر چین

ماه نورد “چانگ ای ۵ ” چینی‌ها اولین شواهد از وجود آب در بخش خاصی از سطح ماه را ارائه کرده است.

به گزارش تجارت ایران و چین، دانشمندان چینی با بررسی داده‌های ماه نورد چانگ ای ۵، نتایج شناسایی درون‌جا (in-situ) از سیگنال‌های آب موجود در سطح ماه را منتشر کردند. نتایج این مطالعه روز شنبه در مجله “Science Advances” منتشر شد. یافته‌های این مطالعه نشان داد که خاک ماه در محل فرود این ماه نورد حاوی کمتر از ۱۲۰ بخش در میلیون آب یا ۱۲۰ گرم آب در هر تن است و یک سنگ سبک و حفره‌ای آنجا نیز دارای ۱۸۰ بخش در میلیون آب است که این مقدار بسیار کمتر از مقدار آب موجود در سنگ‌های روی زمین است.

بیشتر بخوانید:

تکمیل آزمایش مهم فضانوردان چینی

فضا؛ میزبان ماهواره زمین شناسی چین

طبق گزارشی که در خبرگزاری ایسنا منتشر شده است، دستگاهی که بر روی این ماه نورد تعبیه شده بود، بازتاب طیفی این سنگ‌پوشه و آن سنگ را اندازه‌گیری کرد و برای اولین بار آب را در آن نقطه‌ از ماه، شناسایی کرد. به لایه‌ای از سنگ یا پوششی از واریزه‌های سنگی که روی سنگ بستر را می‌پوشاند سنگ‌پوشه (regolith)گفته می‌شود.

به گفته محققان آکادمی علوم چین(CAS)، محتوای آب را می‌توان تخمین زد زیرا مولکول آب یا هیدروکسیل در فرکانس حدود سه میکرومتر جذب می‌شوند.

به گفته محققان، باد خورشیدی سبب رطوبت در خاک ماه بوده است. محققان افزودند، ۶۰ بخش در میلیون آب اضافی موجود در  آن سنگ ممکن است از بخش داخلی ماه سرچشمه گرفته باشد. این مطالعه نشان داد که ماه احتمالا به دلیل گاززدایی بخش گوشته آن در مدت معینی خشک‌تر شده است.

فضاپیمای چانگ ای ۵ بر روی یکی از جوان‌ترین مناطق بازالتی واقع در”عرض جغرافیایی متوسط – بالا” (mid-high latitude) روی ماه فرود آمد. سپس آب موجود در آن ناحیه را اندازه گیری کرد و نمونه‌هایی به وزن ۱۷۳۱ گرم را نیز جمع آوری کرد.

“لین هونگلی”(Lin Honglei) محقق موسسه زمین شناسی و ژئوفیزیک آکادمی علوم چین در این باره گفت: نمونه‌های بازگشتی حامل مخلوطی از ریزدانه‌های سطح و زیر ماه هستند. اما یک کاوشگر درون جا می‌تواند بیرونی‌ترین لایه سطح ماه را نیز اندازه‌گیری کند.

درون‌جا یا درجا یا در مکان، عبارتی لاتین است که در ترجمه به‌ معنای واقعی کلمه به‌ معنی “در موقعیت” یا “در محل” می‌باشد.

لین همچنین افزود که شبیه‌سازی شرایط واقعی سطح ماه روی زمین چالش برانگیز است، بنابراین اندازه‌گیری درجا امری بسیار ضروری است.

این یافته‌ها سرنخ‌های بیشتری از  هدف ماموریت‌های چانگ ای ۶ و چانگ ای ۷ چین ارائه می‌دهد.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *