دبیرکل سازمان ملل خطاب به رهبران چین: اجازه دهید نماینده حقوق بشر بیاید

دبیرکل سازمان ملل به رهبران چین گفت که از آنها انتظار دارد تا به کمیسیونر عالی حقوق بشر این نهاد بین المللی اجازه دهند سفری رسمی به این کشور از جمله منطقه سین‌کیانگ داشته باشد.

به گزارش تجارت ایران و چین، به نقل از خبرگزاری رویترز، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در حاشیه افتتاحیه بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۲۲ پکن با شی جینپینگ و وانگ یی، رئیس جمهوری و وزیر خارجه چین دیدار کرد.

بیشتر بخوانید:

چین فرماندار سین‌کیانگ را تغییر داد

حرکت قطار باری از سین کیانگ به مقصد لهستان

طبق گزارشی که در خبرگزاری ایسنا منتشر شده است، میچل باچله، کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل مدت‌هاست که به دنبال دسترسی و بازدید از سین‌کیانگ در غرب چین برای بررسی اتهامات مربوط به نقض حقوق بشر علیه مسلمانان اویغور است.

این مساله روابط بین غرب و چین را متنشنج کرده و اتهاماتی از سوی واشنگتن درباره نسل کشی علیه پکن مطرح شده و همین امر به بایکوت بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۲۲ پکن توسط برخی از کشورها منجر شده است.

سازمان ملل در بیانیه‌ای اعلام کرد: گوترش به مسئولان چینی گفت که انتظار دارد تماس‌ها بین دفتر کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل و مسئولان چینی باعث شود تا آنها اجازه سفر و بازدیدی معتبر را به میچل باچله به چین از جمله سین‌کیانگ بدهند.

دفتر کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل در ژنو ماه گذشته میلادی گفته بود که گفت‌وگوهایی برای سفری احتمالی به سین‌کیانگ در شمال غرب چین در نیمه نخست سال جاری میلادی در جریان است.

گروه‌های حقوق بشری دولت پکن را به سوءاستفاده گسترده از اویغورها و سایر گروه‌های اقلیت و شکنجه، کار اجباری و بازداشت یک میلیون تن در اردوگاه‌های کار اجباری متهم کرده‌اند.

چین اما می‌گوید این اردوگاه‌ها برای بازپروری و آموزش است و اتهام سوءاستفاده را رد می‌کند و اعلام کرده که با افراط گرایی مذهبی مقابله می‌کند.

گوترش همچنین در جریان دیدار با شی جینپینگ و وانگ یی درباره مساله افغانستان و تغییرات جوی نیز صحبت کرد.

در بیانیه سازمان ملل همچنین آمده است: گوترش بار دیگر بر اهمیت اقدامات دولت پکن برای رسیدگی به تغییرات جوی تاکید کرد اما گفت که چین باید به تلاش‌هایش به منظور تسریع استفاده از اقتصاد سبز به منظور توقف انتشار گازهای گلخانه‌ای بیفزاید.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *