چین با بازدید کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل از سین‌کیانگ موافقت کرد

«وانگ یی» وزیر امور خارجه چین با اعلام اینکه «میشله باشلت» کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل می تواند از استان سین‌کیانگ دیدن کند، تاکید کرد که پکن از تحقیقات مبتنی بر احتمال جرم استقبال نمی کند.

به گزارش تجارت ایران و چین و به نقل از خبرگزاری رویترز، باشلت از مدت ها قبل خواستار دسترسی به این منطقه در غرب چین بوده است تا اتهام های طرح شده مبنی بر تضییع حقوق اقلیت اویغور چین را مورد بررسی قرار دهد.

بیشتر بخوانید:

چین فرماندار سین‌کیانگ را تغییر داد

دبیرکل سازمان ملل خطاب به رهبران چین: اجازه دهید نماینده حقوق بشر بیاید

طبق گزارشی که در خبرگزاری ایرنا منتشر شده است، این مساله، مناسبات بین پکن و غرب را تیره کرده و منجر به وارد آمدن اتهام هایی از سوی واشنگتن مبنی بر قتل عام در چین و همچنین تحریم دیپلماتیک بازی های المپیک زمستانی پکن از سوی برخی کشورها به رهبری آمریکا شده است.

وانگ که از طریق تماس ویدئویی برای کنفرانس امنیتی مونیخ سخن می گفت، در مورد دسترسی نامحدود باشلت به استان سین کیانگ اظهار داشت: چین همه نوع تعصبات، پیشداوری و اتهام های بی مورد را رد می کند.

چین بر این باور است که  ادعاهای حقوق بشری که درباره رفتار پکن با اقلیت اویغور ساکن منطقه سین کیانگ بیان شده، نوعی بازی سیاسی بوده که از سوی آمریکا مطرح شده است.

آمریکا و ۶ کشور در پیروی و تبعیت از سیاست های ضد چین واشنگتن در اقدامی سیاسی و خارج از عرف ورزشی، المپیک زمستانی چین را تحریم و هیچ نماینده رسمی یا دیپلماتی را به المپیک زمستانی پکن در سال ۲۰۲۲ اعزام نکردند.

کشورهای غربی، چین را به استفاده از خشونت و سختگیری علیه مسلمانان اویغور در سین کیانگ متهم می‌کنند اما دولت چین این اتهامات را رد کرده است و می‌گوید تنها کسانی را مجازات می‌کند که علیه امنیت کشور اقدام کرده باشند.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *