بانک‌های چینی تامین مالی برای خرید کالاهای روس را محدود می‌کنند

چند بانک دولتی چینی تامین مالی برای خرید مواد خام از روسیه را از بیم تحریم های غرب در پی حمله به اوکراین، محدود می کنند.

به گزارش تجارت ایران و چین، خبرگزاری بلومبرگ در نوشتاری در این مورد،نوشت: پکن و مسکو مناسبات خود را از زمان الحاق کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴ و تحریم های متعاقب غرب تقویت کرده اند و این غول آسیایی برای افزایش رشد خود بر میزان خرید از کالاهای روسی افزوده است، به طوری که حدود ۳۰ درصد از نفت و گاز روسیه در حال حاضر به چین فروخته می شود.

بیشتر بخوانید:

آلمان بر مسئولیت ویژه چین نسبت به اوکراین تاکید کرد

چین: تحریم روسیه شرایط اوکراین را بدتر می‌کند

طبق گزارشی که در خبرگزاری ایرنا منتشر شده است، بلومبرگ مدعی شده است که با تهاجم روسیه به اوکراین، دستکم دو بانک بزرگ دولتی چین به نام های «آی سی بی سی» و «بانک چین» تامین مالی برای خرید کالاهای روسی را محدود می کنند. منابع مطلع به این رسانه گفتند که این تصمیم بابت این ترس اتخاذ شده که فراهم کردن زمینه تامین مالی به منزله حمایت از حمله مسکو است و خطر تحریم آمریکا و متحدانش را در بر دارد.

این خبرگزاری آمریکایی در عین حال تاکید کرده  که این اقدام ممکن است موقتی باشد.

آی سی بی سی بزرگترین بانک جهان از نظر دارایی است، در حالی که بانک چین بزرگترین بانک تجاری چین برای مبادلات ارزی است. تحریم های آمریکا می تواند به طور بالقوه این دو بانک را از دسترسی به دلار محروم کند.

این گزارش در ادامه می افزاید: چین در مورد مناقشه اوکراین در تنگنای دیپلماتیک قرار دارد و نمی خواهد به طور مستقم با متحدش روسیه مخالفت کند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه چندی پیش حین سفر به چکن برای المپیک زمستانی، توافقنامه های مهمی را با شی جین پینگ همتای چینی اش امضا کرد و   دو کشور به طور قابل توجهی در زمینه تقویت سطح همکاری در بخش مالی و عرصه گاز توافق کردند.

اما اگرچه پکن تهاجم به اوکراین را محکوم نکرده، از حمایت آشکار آن نیز خودداری کرده است.

چین روز جمعه به قطعنامه سازمان ملل در محکومیت حمله روسیه به اوکراین رای ممتنع داد و خواستار عقب نشینی فوری نیروهای روس از اوکراین شد که روسیه آن را وتو کرد.

روز شنبه سفارت چین در اوکراین به شهروندان چینی توصیه کرد از نمایش علائم شناسایی خودداری کنند، تنها چند روز پس از آنکه به آنها گفته بود به هنگام ترک کی یف به طور واضح پرچم چین را روی خودروهای خود قرار دهند.

به دنبال حمله بامداد روز پنجشنبه (پنجم اسفند) نیروهای روسیه به اوکراین، این جنگ اکنون وارد سومین روز خود شده و همزمان با ادامه آتش جنگ، سیل واکنش های جهانی به این رویداد همچنان ادامه دارد.

 

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *