اوکراین: چین آماده اقدام برای پایان یافتن جنگ میان کی‌یف و مسکو است

دیمیترو کولبا وزیر خارجه اوکراین اعلام کرد که چین آماده اقدام برای یافتن راه حل مسالمت آمیز به منظور پایان یافتن جنگ میان روسیه و اوکراین است.

به گزارش تجارت ایران و چین،  از “سی ان ان”، وزیر خارجه اوکراین روز سه شنبه تلفنی با وانگ یی وزیر خارجه چین  گفت وگو کرد.

بیشتر بخوانید:

آلمان بر مسئولیت ویژه چین نسبت به اوکراین تاکید کرد

چین: تحریم روسیه شرایط اوکراین را بدتر می‌کند

طبق گزارشی که در خبرگزاری ایرنا منتشر شده است، پیش از این وانگ یی اعلام کرده بود که چین به حاکمیت و تمامیت ارضی همه کشورها احترام می‌گذارد و از روسیه و اوکراین خواست این بحران را از طریق مذاکرات حل کنند.

کولبا در مصاحبه با سی ان ان که از یک مکان نامشخص در اوکراین صورت گرفت گفت، از چین خواسته است” تا از نفوذش بر ولادیمیر پوتین استفاده کند و از رئیس جمهور روسیه بخواهد این جنگ را فورا پایان دهد.

وی ادامه داد: نقش سازنده چین امکان پذیر است.

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین برای مذاکره مستقیم با رئیس جمهور روسیه اعلام آمادگی کرد.

پوتین روسیه دوشنبه ۲۱ فوریه (۲ اسفندماه) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو اعلام کرد که کشورش استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانتسک را به رسمیت می‌شناسد و در کاخ کرملین قراردادهای همکاری و دوستی را با سران این جمهوری‌ها امضا کرد.

پوتین بامداد پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ماه) در یک سخنرانی در تلویزیون ملی روسیه، از اقدام نظامی در دونباس خبر داد و از نیروهای اوکراینی خواست سلاح‌های خود را زمین بگذارند و به خانه‌های خود بروند.

همزمان با ادامه آتش جنگ، سیل واکنش‌های جهانی به این رویداد همچنان ادامه دارد و فشارهای دیپلماتیک و تهدیدها و تحریم‌های بین‌المللی علیه روسیه درحال افزایش است.

زلنسکی در گفت وگو با شبکه تلویزیونی سی. ان. ان آمریکا که بخشی از آن سه‌شنبه شب در رسانه‌های روسیه منتشر شد، گفت که برای نشستن پشت میز مذاکره با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه آمادگی دارد.

وی افزود: جهان این واقعیت را می‌داند که باید پشت میز مذاکره با رئیس جمهور روسیه نشست. در زمان حاضر هنوز امکان مذاکره با آن‌ها وجود دارد و من هم برای این اقدام آمادگی دارم.

رئیس جمهور اوکراین گفت که برای مذاکره با روسیه نیاز است که حداقل اشاره‌ای به آتش بس کامل شود.

به گفته وی، در وهله اول باید اشاره‌ای به آتش بس شود زیرا نباید این گونه باشد که زمانی که پشت میز مذاکره قرار داریم هواپیماها و بالگردهای نظامی ماموریت‌های جنگی انجام دهند.

 

 

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *