چین در واردات گندم رکورد زد

بررسی میزان واردات گندم چین از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۲۲ نشان می‌دهد که این کشور در سال ۲۰۲۱ بیش از ۱۴۰ درصد بیشتر از سال قبل از آن واردات گندم داشته ولی با این حال بالاترین میزان واردات این کالا مربوط به ژانویه (۱۰ دی تا ۱۱ بهمن ۱۴۰۰) ۲۰۲۲ بوده است.

به گزارش تجارت ایران و چین، آمارهای گمرک چین نشان می‌دهند که واردات گندم این کشور در سال ۲۰۲۱ حدود یک و نیم برابر سال قبل از آن واردات داشته که این موضوع ناشی از افزایش تقاضا به ویژه برای تامین غذای افراد و نهاده دامی بوده است.

بیشتر بخوانید:

چین بزرگ‌ترین معامله ذرت ایالات‌متحده را می‌پذیرد؟

خطر در کمین تامین غلات کافی در چین

طبق گزارشی که در خبرگزاری ایرنا منتشر شده است، براساس آمار مرکز ملی اطلاعات غلات و روغن چین، این کشور تنها در سال تجاری ۲۰۲۱-۲۰۲۰ رقمی بیش از ٩.٨ میلیون تن، گندم وارد کرده است. این رقم ۱۶ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۰ بوده و رکورد جدیدی تا قبل از ژانویه امسال که واردات این کشور به بیش از ۹.۶ میلیون تن رسید، محسوب می‌شد.

واردات دانه سویا چین هم در سال ٢٠٢١، حدود ٩٦.٥ میلیون تن بوده که آمریکا ٣٣.٥ درصد و برزیل ٦٠.٣ درصد آن را تامین کرده اند.

برای اولین بار از زمانی که چین در سال ۲۰۰۱ به سازمان تجارت جهانی پیوست و توافق کرد تا واردات گندم خود را طبق تعرفه‌ای مشخص افزایش دهد، واردات این کشور به میزان تعیین شده ۹.۶ میلیون تن رسید. با وجودی که میانگین واردات گندم چین در سال‌های گذشته نیمی از این میزان بوده اما افزایش تقاضای داخلی به ویژه برای تامین نهاده‌های دامی و تقاضای آرد گندم برای کارخانجات باعث عبور از این حجم از واردات شده است.

سرویس تحقیقاتی اقتصادی وزارت کشاورزی آمریکا در گزارشی درباره واردات گندم چین اعلام کرد که در ۷ ماه نخست سال ۲۰۲۱، میزان واردات چین برابر با ۷.۲ میلوین تن بوده که ۵۰ درصد بیشتر از مدت زمان مشابه سال قبل از آن است و این روند طی ماه‌های آتی نیز ادامه خواهد یافت.

بر این اساس، یکی دیگر از علت‌های افزایش تقاضای گندم در چین، افزایش تقاضا برای ذرت و رشد قیمت جهانی آن به دلیل خشکسالی بود.

تغییر الگوی مصرف گندم در چین

مساله ای که به نظر اشتهای بازار چین را برای واردات گندم بیشتر کرده، تغییر رفتار و الگوی مصرف نسل جدید این پرجمعیت ترین کشور جهان است. تمایل بیشتر به مصرف پاستا، نودل و محصولات غذایی با پایه گندم، باعث تغییر در روند تقاضای بازار چین و افزایش مصرف این کالا شده است.

کارشناسان یکی از دلایل برداشتن محدودیت‌های واردات گندم چین از روسیه را افزایش تقاضای داخلی برای گندم خوراکی و نهاده دامی می‌دانند.

به طور میانگین ۱۹ درصد از گندم دنیا در چین و ۱۵ درصد نیز در اتحادیه اروپا مصرف می‌شود.

برای درک بهتر شرایط واردات گندم چین باید توجه داشت که جنگ اوکراین در روز پنجم اسفندماه و در ماه فوریه یعنی دومین ماه میلادی آغاز شد. با این حال چینی‌ها هم به دلیل شرایط احیای اقتصادی دنیا بعد از همه‌گیری کرونا و هم به دلیل افزایش تقاضای داخلی و ذخیره‌سازی، اقدام به افزایش واردات گندم خود کرده‌اند.

روسیه و اوکراین بیشتر از ۳۰ درصد کل گندم و ۷۰ درصد روغن خوراکی دنیا را تامین می‌کنند. در هفته‌های اخیر هیچ شرکت کشتیرانی به دلیل آنکه جنگی نظامی در اوکراین در جریان است، حاضر به پهلوگیری در بنادر این کشور در دریای سیاه و حمل گندم نیست کما اینکه شرکت‌های بیمه هم بهای سنگینی را برای بیمه محصول اعلام می‌کنند. تمامی این مسائل بعلاوه خشکسالی جهانی دست به دست هم داده تا بهای گندم به عنوان اصلی ترین ماده غذایی در دنیا افزایش چشمگیری داشته باشد.

 

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *