سفر تاریخی مقام ارشد حقوق بشری سازمان ملل به چین

میچل باچله، کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل امروز دوشنبه در حالی سفر خود را به چین آغاز می‌کند که این اولین سفر یک کمیسیونر عالی حقوق بشر این سازمان از سال ۲۰۰۵ تا کنون به این کشور است.

به گزارش تجارت ایران و چین، به نقل از خبرگزاری رویترز، برخی سازمان‌های ناظر حقوق بشری اظهار نگرانی کرده‌اند که این سفر ممکن است منجر به تایید و نه بررسی دقیق سابقه حقوق بشری چین شود.

بیشتر بخوانید:

دبیرکل سازمان ملل خطاب به رهبران چین: اجازه دهید نماینده حقوق بشر بیاید

میچل باچله در سفر به چین به منطقه سین‌کیانگ می‌رود

طبق گزارشی که در خبرگزاری ایسنا منتشر شده است، در طول این سفر شش روزه، باچله از سین کیانگ بازدید خواهد کرد؛ دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل سال گذشته گفت که معتقد است مسلمانان اویغور در این منطقه به طور غیرقانونی هدف بازداشت، بدرفتاری و کار اجباری واقع شده‌اند.

دفتر باچله چند روز پیش اعلام داشت: “هدف از این سفر او واقعاً تمرکز بر گفتگو با مقامات چینی در مورد طیف وسیعی از موضوعات داخلی، منطقه‌ای و جهانی مرتبط با حقوق بشر است.”

چین بارها هرگونه بدرفتاری با اویغورها را رد کرده است.

این سفر ۲۳ تا ۲۸ مه باچله از مدتها قبل و پس از این صحبت وی در سال ۲۰۱۸ در خصوص درخواستش برای دسترسی بدون محدودیت به سین کیانگ در دست برنامه ریزی بود. چین اعلام کرده که این سفر نباید بر اساس فرض کردن گناهکاری انجام شود. مشخص نیست که باچله در طی این سفر چه میزان دسترسی پیدا خواهد کرد.

حساسیتهای بین‌المللی در قبال اقدامات دولت چین در سین کیانگ در سال ۲۰۱۸ پس از بیانیه سازمان ملل در خصوص قرار گرفتن یک میلیون نفر از اعضای قوم اویغور در “اردوگاه‌های بزرگ بازداشت” تشدید شد.

چین در ابتدا وجود هرگونه اردوگاه را انکار و سپس بعداً اعتراف کرد که “مراکز آموزش فنی حرفه‌ای” همراه با خوابگاه ایجاد کرده که در آن افراد می‌توانند “داوطلبانه” ثبت نام کرده تا در مورد قانون، زبان چینی و مهارت‌های فنی حرفه‌ای بیاموزند.

حزب کمونیست حاکم بر چین اعلام داشت که چنین مراکزی برای مهار “سه نیروی” تروریسم، جدایی طلبی و رادیکالیسم مذهبی در سین کیانگ، که با آسیای مرکزی در سمت مرز شمال غربی چین هم مرز است، ضروری است.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *