تشدید دوباره تنش میان کانادا و چین؛ این بار بر فراز آسمان

جاستین ترودو نخست وزیر کانادا با تشدید تنش بین اتاوا و پکن، اقدامات چین در قبال هواپیماهای کشورش را غیر مسئولانه و تحریک آمیز خواند.

به گزارش تجارت ایران و چین، از شبکه سی تی وی نیوز، ترودو در یک کنفرانس خبری با اشاره به اتهام ارتش کانادا به هواپیماهای چین مبنی بر عدم رعایت هنجارهای ایمنی اعلام کرد: اقدامات چین غیرمسئولانه و تحریک آمیز است و ما همچنان قویاً اعلام می کنیم که آنها مردم را در معرض خطر قرار می دهند و در عین حال به تصمیمات سازمان ملل احترام نمی گذارند.

بیشتر بخوانید:

ملاقات نمایندگان آمریکا و چین با محوریت کره‌شمالی

یورش 10 هواپیمای نظامی چین به منطقه پدافندی تایوان

طبق گزارشی که در خبرگزاری ایرنا منتشر شده است، چند روز پیش ارتش کانادا چندین بار هواپیماهای چینی را به رعایت نکردن هنجارهای ایمنی بین المللی و به خطر انداختن خدمه کانادایی متهم کرد. در بیانیه ای آمده است که هواپیماهای چینی سعی کردند یک هواپیمای گشت زنی دوربرد کانادایی را از مسیر خود منحرف کنند و خدمه مجبور شدند برای جلوگیری از برخورد احتمالی به سرعت مسیر خود را تغییر دهند.

ارتش کانادا در این بیانیه افزود که چنین فعل و انفعالاتی باعث نگرانی است.

یک هواپیمای کانادایی از ۲۶ آوریل (۶ اردیبهشت) تا ۲۶ مه (۵ خرداد) برای پیوستن به سایر کشورها در نظارت بر انتقال سوخت بین کشتی ها در دریا مستقر شد تا این تیم مانع نقض تحریم های سازمان ملل از سوی کره شمالی به دلیل آزمایش های موشکی و هسته ای اش شود. ایالات متحده و ژاپن به همراه کانادا در عملیات نظارت بر انتقال سوخت حاضر هستند تا کشتی های چینی که به ادعای آنها در انتقال سوخت به پیونگ یانگ نقش دارند را تحت کنترل خود قرار دهند.

به دنبال اعتراض های اخیر کانادا و استرالیا مبنی بر اینکه هواپیماهای چینی بر فراز اقیانوس آرام مانورهای خطرناکی انجام دادند، پکن روز دوشنبه از خلبانان ارتش خود دفاع کرد و گفت که آنها به درستی عمل کرده و از حاکمیت کشور محافظت می کنند.

«وو کیان» سخنگوی وزارت دفاع چین گفت که ارتش این کشور اقدامات معقولی را برای مقابله با اقدامات کانادا در پیش گرفته و از طریق کانال های دیپلماتیک، اعتراض رسمی کرده است.

روابط بین چین و کانادا از سال ۲۰۱۸ به دنبال بازداشت منگ وانژو مدیر ارشد مالی شرکت هواوی با حکم استرداد آمریکا رو به سردی گذاشت. چین مدتی کوتاه پس از آن دو تبعه کانادا را دستگیر کرد که اتاوا این اقدام را دیپلماسی گروگان گیری خواند.

وانژو سپس بر سر پایان مساله استرداد با دادستان‌های آمریکا به توافق رسید و دو تبعه کانادا نیز چند ساعت پس از این توافق توسط چین آزاد شدند.

حتی پیش از دستگیری وانژو مواضع انتقادی کانادا از وضعیت حقوق بشر در چین، خشم پکن را در پی داشت و همین مانع رویکرد آشتی جویانه بین دو طرف شد.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *