آثار باستانی ایران به چین می‌رود

رییس موزه ملی ایران از نمایش آثار تاریخی ایران در چین خبر داد.

به گزارش تجارت ایران و چین جبرئیل نوکنده در گفت‌وگو با ایسنا درباره از سرگیری همکاری موزه ملی ایران با دیگر کشورها برای برگزاری نمایشگاه‌های مشترک و متقابل، گفت: در جریان بازدید آقای ضرغامی ـ وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ از موزه ملی ایران، درباره برگزاریِ دوباره نمایشگاه‌های خارجی و استانی از سوی موزه ملی مذاکره و دستورهای خوبی صادر شد.

بیشتر بخوانید:

پکن میزبان هفتمین سمینار بین المللی ایران‌ شناسی

کتاب میراث جهانی ایران در نمایشگاه پکن رونمایی شد

طبق گزارشی که در خبرگزاری ایسنا منتشر شده است، او درباره نزدیک‌ترین نمایشگاه خارجی موزه ملی ایران، گفت: فکر می‌کنم چین کشوری باشد که در آینده نزدیک بخشی از آثار موزه ملی ایران برای نمایش به آنجا انتقال داده شود و متقابلا بخشی از آثار موزه‌ای چین برای نمایش به ایران منتقل شود.

نوکنده افزود: قطعا که آثار منتخب موزه ملی ایران در شهر پکن به نمایش گذاشته می‌شود، اما هنوز موزه‌ای که قرار است این آثار در آن نمایش داده شود، قطعی مشخص نشده است؛ درحال چانه‌زنی در این باره هستیم و باید توافق‌ها نهایی شود.

موزه ملی ایران پیش‌تر نیز نمایشگاه‌هایی را در چین برگزار کرده بود. سال ۱۳۹۱حدود ۱۰ اثر برگزیده از موزه ملی ایران به موزه شانگهای چین امانت داده شد تا در شصتمین سال تاسیس این موزه، در کنار ۹۰ سفال تاریخی از کشورهای آمریکا، ترکیه، انگلستان، ایتالیا به نمایش گذاشته شود.

۱۳۹۸ نیز در نمایشگاهی با عنوان «شکوه تمدن‌های آسیا»، مشترکا با ۲۱ کشور، از جمله افغانستان، پاکستان، ارمنستان، هند، اردن، تاجیکستان، مغولستان، ترکمنستان، میانمار، سریلانکا، آذربایجان، لبنان، امارات متحده عربی، کامبوج، ژاپن، عربستان سعودی، مالزی، سنگاپور، لائوس از قاره آسیا و یونان و مصر از قاره‌های اروپا و آفریقا، ۱۵ شیء آثار تاریخی را برای نمایش به پکن فرستاده بود. در همین سال، ۱۴ قلم شیء دیگر از موزه ملی ایران در شهر ممنوعه چین، در نمایشگاهی با عنوان «دنیای لونگ چوان: سلادون لونگ چوان و جهانی شدن» به نمایش گذاشته شد که بازگشت این آثار به ایران با اجرای دستورالعمل‌های سختگیرانه دوران کرونا در سال ۱۳۹۹ همزمان شد.

ایران و چین در بیانیه مشترک «ابتکار عمل آسیایی در حفاظت از میراث‌ فرهنگی» که به مناسبت پنجاهمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک دو کشور در سال ۱۴۰۰ امضا شده است نیز نسبت به برگزاری نمایشگاه‌های متقابل آثار موزه‌ای در خاک دو کشور متعهد شده‌اند.

برگزاری نمایشگاه‌های متقابل و مشترک آثار باستانی و تاریخی ایران در یک دهه گذشته بیشتر به واسطه تفاهم‌نامه‌های سازمان وقت یا وزارت کنونی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و همچنین موزه ملی ایران با برخی موزه‌ها و کشورهای دیگر بوده که تا کنون نیز، چندین نمایشگاه به صورت مشترک و یا متقابل در آلمان، فرانسه، ایتالیا، هلند، اسپانیا و چین برگزار شده است. هرچند این رویه از اواخر سال ۱۳۹۸ با تشدید برخی تحریم‌ها علیه ایران متوقف شد.

جبرییل نوکنده ـ رییس کل موزه ملی ایران ـ در سال ۹۸ پس از لغو نمایشگاه آثار باستانی ایران در آلمان، گفته بود: باتوجه به آنکه تحریم‌ها علیه ایران افزایش یافته است، شرکت‌های بیمه‌ که قرار بود اشیای تاریخی ایران و آلمان را بیمه کنند، اعلام کردند که نمی‌توانند این کار را انجام دهند. با توجه به آنکه نمی‌توانیم اشیا را بیمه کنیم از این رو برگزاری نمایشگاه‌ها لغو می‌شود. ما در شرایط سیاسی بحرانی به سر می‌بریم و آسیب‌هایی که ممکن است به میراث‌فرهنگی وارد شود، دوری‌ناپذیر است.

 

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *