مذاکرات چینی‌ها برای سرمایه‌گذاری در پروژه LNG قطر

غول‌های نفتی ملی چین در مرحله پیشرفته مذاکرات با قطر برای سرمایه‌گذاری در بزرگترین پروژه گاز طبیعی مایع جهان LNG و خرید این سوخت تحت قراردادهای بلندمدت هستند.

به گزارش تجارت ایران و چین، اگر این مذاکرات به نتیجه برسد، نخستین همکاری بین دو کشور خواهد بود که در میان بزرگترین تولیدکنندگان و مصرف کنندگان LNG جهان هستند. شرکتهای انرژی جهانی سابق بر این، سرمایه‌گذاران اصلی در صنعت گاز قطر بودند اما اکنون این صادرکننده انرژی خاورمیانه‌ای به دنبال تقویت مشتریان آسیایی خود است.

بیشتر بخوانید:

افزایش ۶۰ درصدی تولید گاز طبیعی در چین تا سال ۲۰۲۵

آغاز ساخت پایانه واردات و نگهداری گاز طبیعی در گوانگ دونگ

طبق گزارشی که در خبرگزاری ایسنا منتشر شده است، قرارداد تامین گاز با قطر، به چین کمک می‌کند سپری در برابر نوسان قیمت بازار معاملات نقدی، ایجاد کند و منابع واردات خود را متنوع کند. روابط چین با آمریکا و استرالیا که دو صادرکننده بزرگ LNG هستند، در پایین‌ترین سطح است و روسیه هم وسط یک جنگ گیر کرده و با تحریم‌های گسترده روبرو شده است. پکن گاز را یک سوخت استراتژیک در مسیر حذف استفاده از زغال سنگ و دستیابی به سطح کربن خنثی تا سال ۲۰۶۰ می‌داند.

طبق آمار رفینیتیو آیکان، قطر بزرگترین صادرکننده LNG به چین پس از استرالیا در پنج ماه نخست سال ۲۰۲۲ بوده است.

سه منبع آگاه به رویترز گفتند: انتظار می‌رود شرکتهای دولتی CNPC و سینوپک هر کدام پنج درصد در دو واحد صادرات LNG جداگانه که بخشی از پروژه توسعه ۳۰ میلیارد دلاری میدان گازی نورت فیلد هستند، سرمایه گذاری کنند.

یکی از این منابع آگاه گفت: این مشارکت حتی اگر یک سهم حداقلی باشد، به چین دسترسی مستقیم به این پروژه جهانی شده، فراهم می‌کند و از مدیریت و تخصص عملیاتی آن مطلع می‌شود.

توسعه میدان نورت فیلد شامل شش واحد LNG است که ظرفیت مایع سازی گاز قطر را از ۷۷ میلیون تن در سال، به ۱۲۶ میلیون تن تا سال ۲۰۲۷ افزایش می‌دهد و موقعیت این کشور به عنوان بزرگترین تولیدکننده جهان را تحکیم می‌کند. قطر هر واحد را به یک جوینت ونچر حساب می‌کند و شرکتهای CNPC و سینوپک هر کدام در یک واحد سرمایه گذاری خواهند کرد.

همچنین شرکتهای CNPC و سینوپک سرگرم مذاکره با شرکت دولتی “قطر انرژی” هستند تا هر کدام چهار میلیون تن در سال LNG به مدت ۲۷ سال خریداری کنند که بزرگترین توافق خرید LNG بین دو کشور خواهد بود.

چین در سال ۲۰۲۱ حدود ۹ میلیون تن LNG از قطر وارد کرد که معادل ۱۱ درصد از کل واردات LNG به این کشور بود.

یکی از این منابع آگاه گفت: مذاکرات به قیمت قراردادهای تامین بلندمدت معطوف شده که مبتنی بر بازار نفت خواهد بود.

قطر انرژی یکشنبه گذشته اعلام کرده بود شرکت توتال انرژیز با ۲۵ درصد سهم در یک واحد، نخستین شریک این پروژه شده است. مدیرعامل قطر انرژی اظهار کرد: انتظار می‌رود خریداران آسیایی نیمی از بازار این پروژه و خریداران اروپایی نیم دیگر را تشکیل دهند. اکسون موبیل، شل، کونوکو فیلیپس و انی هم خواستار سرمایه‌گذاری در این پروژه هستند.

منبع سوم گفت: مشارکت چینی در این واحدها، بیشتر از نوع سرمایه گذاری مالی است زیرا سهم مورد مذاکره، بسیار اندک است. مسئله اصلی، مذاکرات قیمت برای خرید بلندمدت گاز است. شرکت‌های هندی هم علاقمند به خرید سهم در پروژه گازی قطر هستند.

بر اساس گزارش رویترز، چین که بزرگترین خریدار LNG در سال ۲۰۲۱ بود، ۴۵ درصد از نیازهای گاز طبیعی خود را وارد کرد و قطر را یک تامین کننده بلندمدت مطمئن می‌بیند.

 

 

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *