فناوری ساده در صنعت کشاورزی چین؛ مبارزه آسان و بی‌زیان با آفات نباتی

گندم و غلات بویژه در شرایط سخت جنگ و خشکسالی در مناطق مختلف جهان، به مهم‌ترین دغدغه کشورها تبدیل شده و در چنین شرایط دشواری، یک مبتکر چینی با ساخت یک آفت کش ساده و درعین حال موثر، ارزان و بی زیان که با یک باتری خورشیدی کار می کند، گامی در جهت کمک به افزایش محصول از جمله گندم برداشته است.

به گزارش تجارت ایران و چین، روزنامه «چاینا دیلی» چین در گزارشی از این ابتکار یک جوان چینی در ساخت این دستگاه هوشمند مبارزه با آفات کشاورزی، به توضیحاتی درباره فواید متعدد ا ین دستگاه پرداخته است.

بیشتر بخوانید:

تکنولوژی پیشرفته چین در صنعت کشاورزی (ویدیو)

۱۰۰ پارک صنعتی مدرن کشاورزی در گواندونگ احداث شد

طبق گزارشی که در خبرگزاری ایرنا منتشر شده است، در مناطق وسیع زمین‌های کشاورزی گندم در «پینگیوان» واقع در استان «شاندونگ» ۱۸۲ آفتکش هوشمند نوری برای حفاظت از محصولات استفاده می شود. این آفت کش ابتکاری که توسط «هی شیبائو» فارغ التحصیل کارشناسی ارشد حشره شناسی انجام شده به صورت مترسک ایستاده، با کلاهی از جنس پنل خورشیدی است.

وی در مصاحبه با این روزنامه گفت: «با استفاده از اینترنت و تکنولوژی و تحلیل اپلیکیشن “زپس” از تناوب آفتکش ها، متوجه می شویم چه تعداد آفتکش برای استفاده در مزارع نیاز داریم.»

شیبائو در ادامه افزود: استفاده از آفت کش‌های نوری مقرون به صرفه است چرا که می توان استفاده از آفتکش‌های دیگر را تا ۲۰ درصد کاهش داد.»

تمرکز این حشره شناس چینی و مبتکر این آفت کش نوری پیدا کردن راه حل‌های مدرن برای حل مشکلات کشاورزی قدیمی و نگهداری بهتر و بهینه سازی زمین های کشاورزی بوده است.بسیاری از کشاوزران سنتی در آغاز کار به این روش اعتماد نداشتند.

علاوه بر این، او ابتکاری دیگر در زمینه آبیاری ارائه داده است که به جای سیستم های سنتی آبیاری پمپی از امکانات آبیاری اتمی که در زمین های کشاورزی نصب می شوند استفاده می شود و چنین مکانیسمی هزینه های آبیاری و نیروی انسانی را کاهش می دهد. بدین ترتیب با کمک اطلاعات که با این پلتفورم های پیشرفته به اشتراک گذاشته می شوندT کشاورزان می توانند تصمیم بگیرند چه زمانی بهترین زمان آبیاری است و چه مقدار آب مورد نیاز است.

او همچنین استفاده از کودهای ارگانیک را جایگزین کودهای شیمیایی کرده است تا قابلیت باروری زمین ها افزایش و کیفیت محصولات بهبود یابد.

مزیت آفت کش‌های نوری نسبت به انواع دیگر این است که با باتری خورشیدی کار می کند، علاوه بر ارزان بودن به راحتی قابل نصب و استفاده است. جلوی استفاده از سموم شیمیایی گران قیمت و خطرناک برای محیط زیست را که به محصولات نیز ممکن است آسیب برساند را می گیرد. بنابراین با محیط زیست سازگار و برای آن بی‌خطر محسوب می شود.

اگر آفت کش‌ها شیمیایی به میزان زیاد استفاده شوند، تاثیرات معکوس و مخربی روی انسان ها،حیوانات و محیط زیست می گذارند.

از آنجا که استان شاندونگ دومین تولید کننده بزرگ گندم در چین است، این طرح های ابتکاری می توانند کمک بسیاری به توسعه و پیشرفت کشاورزی در این منطقه کنند.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *