آخرین آمار واردات نفت چین از ایران

آمار گمرکی نشان داد چین ماه میلادی گذشته، ۲۶۰ هزار تن نفت خام از ایران وارد کرد.

به گزارش تجارت ایران و چین، این چهارمین آمار واردات نفت ایران است که از دسامبر سال میلادی گذشته به این طرف، توسط گمرک چین منتشر می شود. با وجود تحریمهای آمریکا علیه ایران، چین به خرید نفت ایران ادامه داده است و نفت ایران معادل حدود هفت درصد از کل واردات نفت به چین بوده است. با این حال، نفت ایران با رقابت از سوی نفت ارزان روسیه روبرو شده است.

بیشتر بخوانید:

روسیه بزرگترین صادرکننده نفت به چین شد

حفظ سهم ایران در بازار نفت چین/ کاهش ۳۳۰ هزار بشکه‌ای فروش نفت عربستان به اژدهای زرد

طبق گزارشی که در خبرگزاری ایسنا منتشر شده است، طبق آمار اداره کل گمرک چین، روسیه در ژوئن برای دومین ماه متوالی، بزرگترین صادرکنده نفت به چین شد. واردات نفت از روسیه شامل واردات از طریق خط لوله شرق سیبری اقیانوس آرام و واردات دریابرد از بنادر اروپایی و خاوردور روسیه، به ۷.۲۹ میلیون تن معادل ۱.۷۷ میلیون بشکه در روز بالغ شد که حدود ۱۰ درصد بالاتر از مدت مشابه سال گذشته بود اما کمتر از دو میلیون بشکه در روز در ماه مه بود.

چین ۵.۰۶ میلیون تن معادل ۱.۲۳ میلیون بشکه در روز نفت از عربستان سعودی وارد کرد که کمتر از ۱.۸۴ میلیون بشکه در روز در ماه مه و ۳۰ درصد کمتر از ژوئن سال ۲۰۲۱ بود.

واردات نفت از روسیه به چین از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون، به ۴۱.۳ میلیون تن معادل ۱.۶۷ میلیون بشکه در روز رسیده است که چهار درصد بر مبنای سالانه افزایش داشته است اما همچنان کمتر از میزان صادرات عربستان سعودی بوده که ۴۳.۳ میلیون تن معادل ۱.۷۵ میلیون بشکه در روز نفت به چین عرضه کرده است.

مجموع واردات نفت به چین در ژوئن تحت تاثیر قرنطینه‌های سخت گیرانه برای مقابله با شیوع ویروس کرونا، به پایین‌ترین میزان چهار سال اخیر رسید. رشد واردات از روسیه هم واردات از آنگولا و برزیل را محدود کرد.

آمار گمرک چین، واردات از ونزوئلا را صفر نشان داد. شرکتهای نفتی دولتی به دلیل نگرانی از نقض تحریمهای ثانویه آمریکا، از اواخر سال ۲۰۱۹ خرید نفت ونزوئلا را متوقف کرده اند.

بر اساس گزارش واردات نفت از مالزی که در دو سال گذشته به نقطه انتقال نفت ایران و ونزوئلا تبدیل شده است، بر مبنای سالانه ۱۲۶ درصد رشد کرد و به ۲.۶۵ میلیون تن رسید.

 

 

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *