سقوط موشک چینی در اقیانوس هند/ ناسا انتقاد کرد

یک موشک چینی از نوع لانگ مارچ در اقیانوس هند سقوط کرد و در پی آن ناسا از پکن در خصوص مدیریت مواجهه با این وضعیت انتقاد کرد.

به گزارش تجارت ایران و چین به نقل از تارنمای ایندیپندنت، تقویت کننده ۲۱ تنی Long March ۵B روز ۲ مرداد برای تحویل یک ماژول جدید به ایستگاه فضایی تیان گونگ  چین پرتاب شد. اما بر خلاف تقویت‌کننده های موشک قابل استفاده مجدد که می‌تواند فرود موتوری داشته باشد، مانند SpaceX Falcon ۹، موشک های لانگ مارچ تخریب می شوند و به زمین سقوط می کنند.

بیشتر بخوانید:

چین از ساخت یک موشک خارق‌العاده خبر داد

نگرانی واشنگتن از موشک جدید چین

طبق گزارشی که در خبرگزاری ایرنا منتشر شده است، به گفته مسئولان سازمان فرماندهی فضایی آمریکا، این سقوط حدود ساعت ۱۲:۴۵ بعد از ظهر روز شنبه به وقت محلی بر فراز اقیانوس هند در نزدیکی مالزی رخ داده است.

روز شنبه، تعدادی از حساب‌های توییتر شروع به اشتراک‌گذاری ویدئویی از آنچه تصور می شد موشک چینی بر فراز مالزی باشد ، کردند اما تایید نشده است که آیا این ویدئوها واقعا بقایای موشک را نشان می‌دهد یا خیر.

تقویت‌کننده‌های موشکی بزرگ‌ به اندازه‌ای عظیم هستند که معمولاً در هنگام ورود مجدد به طور کامل نمی‌سوزند، به‌ویژه ۴۰ درصد جرم آن‌ها به زمین می‌رسد؛ از جمله اجزای مقاوم در برابر حرارت مانند مخازن و قطعات موتور. این زباله ها می توانند جانوران و افراد ساکن روی زمین را تهدید کنند.

کمی بعد از ساعت ۲ بعدازظهر روز شنبه به وقت آمریکا، بیل نلسون، مدیر ناسا، بیانیه‌ای را در توییتر منتشر کرد و چین را به سبب عدم ارائه اطلاعات بهتر در مورد مسیر پیش‌بینی شده برای ورود مجدد موشک خود شماتت کرد.

نلسون در این بیانیه گفت: «همه کشورهای فضایی باید از بهترین شیوه‌های تعیین‌شده پیروی کنند و سهم خود را برای به اشتراک گذاشتن این نوع اطلاعات از قبل انجام دهند تا امکان پیش‌بینی خطرات احتمالی برخورد زباله‌هاب فضایی، به ویژه برای موارد سنگینی مانند Long March ۵B، که خطر قابل‌توجهی دارد فراهم شود. انجام این کار برای استفاده مسئولانه از فضا و تضمین امنیت مردم روی زمین بسیار مهم است.»

به نوشته خبرگزاری ها،  این سومین باری است که چین اجازه می دهد موشکی بدون کنترل وارد جو زمین شود.

خرداد ۱۴۰۰ موشک دیگری که بخشی از ایستگاه فضایی چین را حمل می‌کرد و هر ۹۰ دقیقه یک بار به دور زمین چرخید، حدود یک هفته بعد از پرتاب، بر فراز اقیانوس هند سقوط کرد . در سال ۲۰۲۰ هم یک موشک لانگ مارچ دیگر تنها ۱۳ دقیقه بعد از عبور از فراز شهر نیویورک به اقیانوس اطلس سقوط کرد.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *