اولین تصویر باکیفیت از جنگنده پنهان‌کار J-35 چین منتشر شد

اولین تصویر باکیفیت از نمونه اولیه جنگنده پنهان‌کاری که احتمالا همان جنگنده Shenyang J-35 چین است، به سطح اینترنت راه پیدا کرده است. این هواگرد که با نام FC-31 هم شناخته می‌شود، از شماره سریال 350003 استفاده می‌کند و البته چند علامت دیگر روی بدنه خاکستری رنگ آن پیداست که از پیشرفت کار در توسعه این محصول خبر می‌دهد.

به گزارش تجارت ایران و چین، جنگنده شنیانگ J-35 مدت‌هاست در دست توسعه قرار دارد و تاکنون چند تصویر کم‌کیفیت از آن بر روی زمین و در حال پرواز منتشر شده بود. اما حالا برای اولین بار تصویر باکیفیتش منتشر شده است. علامت‌های روی این پروتوتایپ شبیه علامت‌های روی جت J-15 متعلق به نیروی دریایی ارتش آزادی‌بخش خلق چین است و می‌تواند به پیشرفت‌های چند ماه اخیر در توسعه آن اشاره کند.

بیشتر بخوانید:

پرواز جدیدترین جت جنگنده چین (ویدیو)

امارات قصد خرید جنگنده‌های چینی دارد

طبق گزارشی که در خبرگزاری دیجیاتو منتشر شده است، کانوپی این جت به‌طور کلی تا حدی شبیه پیکربندی کانوپی در جنگنده‌های F-35 لاکهید مارتین است. البته طراحی این بخش از جنگنده چینی‌ها کمتر حباب ‌مانند است و مثل F-35B هماهنگی بیشتری با فریم بدنه دارد. یکی از دیگر نکات جذاب در این تصویر مربوط به موتورهای J-35 است.

اگزوز این هواپیما لبه‌های دندانه‌ای دارد و در انتهای موتور پوشش خاصی دیده می‌شود. این احتمالا اولین باری است که موتور جدید WS-12s را می‌بینیم. این موتور که با نام WS-13X هم شناخته می‌شود، نسخه بهبودیافته یا مشتق‌شده موتور WS-13E است که خود یک پس‌سوز قوی‌تر نسبت به نسخه بومی این موتور بود.

افزون بر این می‌توان دید که جنگنده J-35 برای تجهیزات فرود دماغه درب‌هایی با انتهای دندانه‌ای و برای تجهیزات فرود اصلی درب‌های ذوزنقه‌ای دارد. در سمت راست بدنه هم یک پنل ذوزنقه‌ای دیده می‌شود. متاسفانه فعلا اطلاعاتی درباره قابلیت‌های پنهان‌کاری این جنگنده در دسترس نیست.

این هواگرد در مجموع بسیار خوش‌تراش به نظر می‌رسد و تجهیزات اضافه‌ای ندارد که وجود آن را در آسمان لو بدهد. اگر طبق پیش‌بینی‌ها، این جنگنده را در نمایشگاه Zhuhai Air Show بنمایش داده شود، می‌توان اطلاعات بیشتری درباره آن به دست  آورد.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *