سفر سومین مقام ارشد آمریکایی به تایوان و واکنش چین

فرماندار ایالت ایندیانای آمریکا در تداوم سفرهای اخیر هیات‌های سیاستمداران رده بالای آمریکایی در ماه جاری میلادی به تایوان، روز یکشنبه وارد این جزیره شده و امروز به دیدار رئیس اجرایی تایوان رفت.

به گزارش تجارت ایران و چین، به نقل از شبکه الجزیره، اریک جی. هولکامب، فرماندار ایالت ایندیانای آمریکا، رهبری سومین هیات اعزامی سیاستمداران آمریکایی به تایوان در ماه جاری میلادی را بر عهده دارد. این سفرها همگی با خشم و واکنش چین که تایوان را بخشی از خاک خود دانسته و با هر گونه سفر مقام‌های خارجی به این جزیره مخالف است مواجه شده‌اند.

بیشتر بخوانید:

یک پای پسر نانسی پلوسی در چین است

کیسینجر: آمریکا و چین در حرکت‌ به سمت بحران بر سر تایوان‌ هستند/ناتو درباره اوکراین اشتباه کرد

طبق گزارشی که در خبرگزاری ایسنا منتشر شده است، اریک جی. هولکامب در صدر هیاتی متشکل از چند سیاستمدار دیگر آمریکایی روز یکشنبه وارد این جزیره شد.

این سفر هولکامب پس از سفر جنجالی اوایل ماه جاری نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و همچنین سفر یک هیات دیگر متشکل از قانونگذاران آمریکایی به رهبری اد مارکی، سناتور ایالت ماساچوست به تایوان انجام می‌شود که واکنش‌های خشمگینانه چین از جمله با تحریم پلوسی و خانواده‌اش و اجرای رزمایش‌های نظامی پیرامون تایوان را در پی داشت.

هیات تحت رهبری هولکامب شامل بردلی بی چمبرز، وزیر بازرگانی دولت ایالتی ایندیانا و چند سیاستمدار دیگر است و آنها قرار است چند روز دیگر به کره جنوبی نیز سفر کنند.

اریک هولکامب پس از ورودش در روز یکشنبه برای سفری چهار روزه به این جزیره خودگردان، امروز دوشنبه با تسای اینگ ون، رئیس اجرایی تایوان دیدار کرد. به گفته این فرماندار جمهوری خواه هدف این سف تقویت مبادلات اقتصادی، به ویژه در صنعت کلیدی نیمه هادی‌ها است.

تسای طی دیدارش با هولکامب در دفتر خود در شهر تایپه گفت که آمریکا و تایوان باید به عنوان “متحدان دموکراتیک” در کنار هم بایستند.

تسای از همکاری در زمینه صنعت نیمه هادی ها و تراشه ها با لفظ “تراشه های دموکراسی” یاد کرده و به هولکامب گفت: امنیت اقتصادی یک رکن مهم امنیت ملی و منطقه‌ای است. تایوان مایل و قادر به تقویت همکاری با شرکای دموکراتیک خود در زمینه ایجاد زنجیره های تامین پایدار برای “تراشه های دموکراسی” است.

همچنین هیاتی از قانونگذاران ژاپنی به رهبری کیجی فورویا، یکی از اعضای حزب لیبرال دموکرات ژاپن نیز بر اساس برنامه ریزی امروز دوشنبه برای سفری سه روزه به تایوان رفته‌اند. فورویا امروز در یک پست توییتری گفت که آنها نیز  قصد دارند با تسای اینگ ون، رئیس اجرایی و دیگر مقامات ارشد تایوان طی این سفر دیدار کنند.

چین خشم خود را پس از انجام این سفر اریک هولکامب به تایوان ابراز کرد.

رسانه دولتی گلوبال تایمز چین اعلام داشت که این سفر نشان دهنده تداوم “روند سمی سواستفاده سیاستمداران آمریکایی از تایوان به عنوان یک مهره آن هم در پی سفر تحریک آمیز اخیر پلوسی به این جزیره در اوایل ماه جاری است.”

به نوشته  گلوبال تایمز، چین سرعت روند خود را برای حل مساله تایوان حفظ خواهد کرد تا به این ترتیب عملیات‌های عادی سازی شده خود در سراسر تنگه تایوان را به جهت رسیدن به آمادگی دست زدن به عملیات نظامی در هر زمانی ارتقا دهد.

لو شیانگ، کارشناس آکادمی علوم اجتماعی چین به گلوبال تایمز گفت: این سفر هولکامب ظاهراً دنباله‌ای سمی برای سفر پلوسی است؛ سفری که سیاستمداران آمریکایی را تشویق کرد اعتقاد پیدا کنند،از آنجایی که سفر پلوسی تنش‌ها را در سراسر تنگه تایوان تشدید کرد، کسانی دیگر می‌توانند از این تنش‌ها برای دستیابی به منافع سیاسی شخصی خود و نشان دادن حضور خود سوء استفاده کنند.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *