سفیر چین: مشارکت راهبردی چین و ایران مداخلات خارجی در روابط را خنثی کرده است

سفیر چین در ایران با تاکید بر اینکه مشارکت راهبردی همه‌ جانبه چین و ایران، مداخلات خارجی را از بین‌ برده است، گفت: دو کشور همواره و قاطعانه با یکجانبه‌گرایی مخالف هستند.

به گزارش تجارت ایران و چین، «چانگ هوآ» در سیزدهمین نشست سالانه انجمن دوستی چین و ایران با اشاره به گفت‌ ‌وگوی تلفنی روسای جمهور ایران و چین، گفت: در این تماس دو طرف به یک سری اجماع مهم در مورد توسعه بیشتر روابط چین و ایران در شرایط جدید دست یافتند. رئیس جمهور شی جین پینگ خاطرنشان کرد که در مواجهه با شرایط پیچیده بین‌المللی، تقویت همبستگی و همکاری بین چین و ایران نه تنها منافع مشترک دو طرف را افزایش داده، بلکه از حقوق و منافع مشروع کشورهای در حال توسعه نیز محافظت کرده است.

بیشتر بخوانید:

سیزدهمین نشست انجمن‌های دوستی ایران و چین برگزار شد

برگزاری نشست هم‌اندیشی گروه دوستی پارلمانی ایران، چین و پاکستان

طبق گزارشی که در خبرگزاری ایرنا منتشر شده است، وی افزود: سران دو کشور روابط چین و ایران را از منظر استراتژیک و اهمیت جهانی، راهبردی و بلندمدت و عمیقا آشکار دانستند و به منظور توسعه روابط در مرحله بعد، رهنمودهای اساسی را برای ما در راستای پیشبرد کارهای مختلف ارائه کردند.

چانگ هوآ با بیان اینکه طی یک سال گذشته، تحت هدایت استراتژیک رهبران دو کشور، مشارکت راهبردی همه جانبه چین و ایران، مداخلات خارجی را از بین برده است، تصریح کرد: این همکاری‌ها بر مشکلات و چالش‌ها غلبه  و به بهبود کیفیت  روابط کمک کرده است.

وی افزود: از نظر سیاسی، دو کشور همواره قاطعانه از یکدیگر در مورد مسائل مربوط به منافع و توجه اصلی یکدیگر حمایت، مشترکاً با قلدری و یکجانبه‌گرایی مخالفت و در برابر هرگونه مداخله در امور داخلی سایر کشورها یا فشار بر سایر کشورها مقاومت کرده‌اند.

سفیر چین از محافل مختلف ایران که  قاطعانه از اصل چین واحد  حمایت و با دخالت در امور داخلی چین به بهانه های مختلف مخالفت کردند ، قدردانی کرد.

وی دوستی دو کشور را در اعماق دل‌های مردم نهفته دانست و گفت: دستاوردهای فوق در توسعه روابط چین و ایران، مدیون حمایت و تلاش مشترک دو ملت است. تبادلات مردمی و فرهنگی بین دو کشور نقطه برجسته روابط دوجانبه است و در این راستا انجمن دوستی و استان‌ها و شهرهای خواهر خوانده دو کشور به عنوان بسترهای مهم برای تبادلات مردمی کمک‌های مثبتی در این امر داشته‌اند.

چانگ هوآ با بیان اینکه احساس می‌کنم مبادلات و همکاری‌های چین و ایران در زمینه‌های فرهنگی، آموزشی، ورزشی، انتشاراتی و گردشگری روز به روز رونق بیشتری می‌گیرد، گفت: اینها ثمره سخت کوشی انجمن‌های دوستی دو کشور و همچنین بهره مندی از کمک بزرگ همه کسانی است که به آرمان ارتقاء دوستی چین و ایران پایبند هستند.

 وی تصریح کرد: چین و ایران، هر دو کشور بزرگ با تمدن‌های درخشان و کشورهایی با بازار نوظهور، دست در دست هم مسیر بزرگی از توسعه و رستاخیز را آغاز می‌کنند.

وی ادامه داد: چین و ایران همبستگی وهماهنگی را تقویت می‌کنند، پیوندهای مردمی را به پیش می‌برند  و  همکاری و توسعه مشترک را دنبال می‌کنند؛ این به نفع منافع اساسی طرفین و مردم دو کشور است و نیز انتظار مشترک همه حاضران است. با ایستادن در مقطع تاریخی جدید که نقطه عطفی در روابط چین و ایران محسوب می‌شود، زمان مناسبی است که انجمن‌های دوستی دو کشور در مورد توسعه برد-برد گفتگو کنند و استان‌ها و شهرهای دوست دو کشور چشم به راه آینده‌ای روشن باشند؛ به این صورت است که مبادلات مردمی بین چین و ایران مطمئناً نشاط بیشتری خواهد داشت.

سفیر چین تاکید کرد: سفارت چین در ایران همچنین اتفاق نظر مهم سران دو کشور را اجرا خواهد کرد وبه همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های مختلف به ویژه تبادلات مردمی و فرهنگی ادامه خواهد داد.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *