توسعه نیروگاه‌های خورشیدی؛ سهم چین در صرفه‌جویی سوخت فسیلی و کاهش آلاینده‌ها

چین در زمینه توسعه نیروگاه های خورشیدی به موفقیت های قابل توجهی دست یافته است تا سهمی در صرفه جویی سوخت فسیلی و کاهش آلاینده های جهانی داشته باشد.

به گزارش تجارت ایران و چین، به نقل از خبرگزاری شینهوا، یکی از دستاوردهای چین در این زمینه، نیروگاه شناوری روی آب مائووی در استان آنهویی در شرق چین است. این نیروگاه شناور با ظرفیت نصب شده ۱۳۰ مگاوات به بهره برداری رسیده است.

بیشتر بخوانید:

لحظه استارت جدیدترین نیروگاه عظیم برق آبی چین (ویدیو)

توافق عراق و چین برای ساخت نیروگاه های خورشیدی

طبق گزارشی که در خبرگزاری ایرنا منتشر شده است، متوسط تولید برق سالانه این نیروگاه به ۱۳۶ میلیون کیلووات ساعت رسیده است که زمینه صرفه جویی حدود ۵۴ هزار و ۴۰۰ تن زغال سنگ استاندارد و کاهش انتشار ۱۳۵ هزار و ۶۰۰ تن دی اکسید کربن درهر سال را فراهم می کند.

میزان انتشار گاز دی اکسید کربن در چین بسیار زیاد است و ساخت نیروگاه خورشیدی شناور، جدیدترین اقدام این کشور در راستای بهره مندی از انرژی های تجدیدپذیر و فاصله گرفتن از سوخت های فسیلی محسوب می شود.

اجرای این طرح، بخشی از هدف رو به جلوی دولت چین در مبارزه با بدنامی این کشور در مصرف بالای انرژی‌های آلاینده را تشکیل می‌دهد و چین را پیشگام تولید انرژی تجدید پذیر در جهان معرفی می کند.

چین در این حال با کاهش میزان آلاینده ها و ذرات ریز معلق در سال ۲۰۲۱، به الگویی برای سایر کشورها در جهت حفظ محیط زیست و کاهش آلایندگی تبدیل شد.

به گفته کارشناسان، آلودگی هوا در منطقه آسیا-اقیانوسیه نه تنها سلامت افراد را در معرض خطر قرار داده است، بلکه تاثیرات مخربی بر رشد اقتصادی و رفاه اجتماعی نیز دارد.

اگرچه تاکنون اقداماتی در جهت جلوگیری از افزایش میزان آلودگی هوا در منطقه آسیا-اقیانوسیه انجام شده، اما همچنان این معضل حل نشده و اقدامات بیشتری باید در این خصوص انجام شود که در این میان چین گوی سبقت را از سایرین ربوده است.

چین در سال‌های اخیر تلاش کرده تا از میزان مصرف زغال سنگ بکاهد و همزمان صنایع را تشویق به افزایش میزان بهره‌وری در استفاده از نصب فناوری‌های پاک کرده است.

مقامات چین در سال‌های اخیر اقدامات موثری را برای کاهش میزان آلودگی هوا ارائه و اعمال کرده‌اند که از آن جمله می‌توان به مواردی چون استفاده از انرژی های پاک، استفاده از نیروگاه برق آبی، اعمال محدودیت در مصرف زغال و سوخت فسیلی، تولید و استفاده از خودروهای برقی و افزایش ۲۳ درصدی پوشش جنگلی تا سال ۲۰۲۰ اشاره کرد.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *