امضای توافقنامه تجاری-ترانزیتی افغانستان با ازبکستان، قرقیزستان و چین

اداره راه‌آهن طالبان اعلام کرد بر مبنای توافقنامه‌ای که با چین و کشورهای ازبکستان و قرقیزستان به امضا رسیده، قرار است انتقال اکالاهای صادراتی و وارداتی افغانستان با استفاده از خطوط راه آهن از مسیر این کشورها صورت بگیرد.

به گزارش تجارت ایران و چین به نقل از خبرگزاری صدای افغان(آوا)، اداره خطوط راه آهن طالبان در بیانیه‌ای اعلام کرد این اداره با ادارات خط راه آهن چین، ازبکستان و قرقیزستان برای ایجاد کریدور اقتصادی مشترک توافقنامه‌ای را امضا کرده است.

بیشتر بخوانید:

چین: افغانستان پل ارتباطی آسیای مرکزی و جنوبی است

چین و افغانستان شریک تجاری یکدیگر می شوند

طبق گزارشی که در خبرگزاری ایرنا منتشر شده است، در بیانیه این اداره اعلام شده است اجرای این توافقنامه باعث افزایش عواید و کاهش قیمت کالاهای وارداتی خواهد شد و همچنین زمینه اشتغال هزاران نفر را در افغانستان فراهم می‌کند.

خبرگزاری دولتی باختر هم گزارش داده که این توافقنامه در پایان نشست دو روزه تاشکند، پایتخت ازبکستان به امضا رسیده است.

بر اساس گزارش این خبرگزاری، پس از اجرای این توافقنامه، کالاهای تجاری که پیش از این طی دو ماه از چین به افغانستان و بالعکس می‌رسید به مدت زمانی دو هفته کاهش خواهد یافت.

افغانستان علی‌رغم این که فاقد شبکه خط راه آهن است اما به طور محدود به شبکه راه آهن برخی از کشورها از جمله ترکمنستان، ازبکستان و ایران متصل است.

پیش‌تر دفتر مطبوعاتی اداره خط آهن ازبکستان گفته بود نمایندگان این کشور به همراه قرقیزستان و افغانستان، چگونگی ایجاد یک کریدور مشترک حمل ونقل با چین را بررسی کرده اند.

در بیانیه اداره خط آهن ازبکستان گفته شده بود: “طرفین در مورد ساماندهی کریدور جدید چین، قرقیزستان، ازبکستان و افغانستان و ایجاد شرایط سودمند متقابل برای تردد کالا از طریق این کریدور و مهمتر از همه معرفی تعرفه‌های رقابتی گفتگو کردند. “

برپایه این بیانیه اداره خط آهن ازبکستان خاطرنشان کرده بود برنامه ریزی هایی صورت می‌گیرد تا محموله‌های تجارتی از کاشغر چین به منطقه اوش قرقیزستان از طریق جاده برسد و سپس از طریق راه آهن از خاک ازبکستان به حیرتان افغانستان منتقل شود.

پیش بینی می شود با استفاده از این کریدور حمل و نقل چندوجهی، تردد کالا از چین به افغانستان از ۳۵۰۰ کانتینر در سال می‌تواند تا ۶۰ هزار کانتینر در سال افزایش یابد.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *