قرارداد سرمایه گذاری ۴۰۰ میلیون یوآنی چینی ها در سرخس منعقد شد

مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس گفت: قرارداد مشارکت در ساخت و بهره برداری از پارک بزرگ لجستیک بین المللی سرخس بین سرمایه گذار چینی و آستان قدس رضوی شب گذشته در تهران امضا شد که طرف چینی در مرحله نخست آن ۴۰۰ میلیون یوآن سرمایه گذاری خواهد کرد.

به گزارش تجارت ایران و چین، محمد رضا کلایی افزود: بر اساس این قرارداد، مرکز و پارک بزرگ لجستیکی و کانتینری در قالب گذرگاه (کریدور) ارتباطی چین به اروپا در چند مرحله ایجاد خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

کدام کشور بیشترین میزان سرمایه‌گذاری چین را دارد؟

چین بارانداز کانتینری در منطقه اقتصادی سرخس خراسان رضوی ایجاد می‌کند

طبق گزارشی که در خبرگزاری ایرنا منتشر شده است، این قرارداد شب گذشته با حضور معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه، ریاست سازمان سرمایه گذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران و قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی امضا شد.

به گزارش منطقه ویژه اقتصادی سرخس، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت  امور خارجه در مراسم امضای این قرارداد گفت:یکی از اساسی ترین و مهمترین سیاستهای دولت سیزدهم، ترانزیت و ایجاد زیرساختهای توسعه ای این موضوع است.

مهدی صفری افزود: طرح بزرگ پارک لجستیک بین المللی یک نمونه از فعالیتهای موفق در دولت سیزدهم به شمار می‌رود که ۲ وزارتخانه مهم امور خارجه و اقتصاد و دارایی با همکاری آستان قدس رضوی این موضوع را پیگیری و به سرانجام رساندند.

وی ضمن اعلام حمایت و پشتیبانی کامل دولت از ایجاد گذرگاه چین و اروپا از طریق سرخس افزود: تعیین تعرفه ها، صدور ویزای رانندگان، تکمیل زیرساختها و گمرک، چهار محوری است که با هماهنگی کامل بین کشورهای مسیر از جمله قزاقستان، تاجیکستان، ازبکستان و ترکمنستان در حال انجام است تا ظرفیت ۲۰ میلیون تنی ترانزیت از طریق چین- سرخس- ترکیه به طور کامل انجام شود.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی هم ضمن تشکر از حمایتهای همه جانبه وزارت امور خارجه و وزارت اقتصاد و امور دارایی در خصوص مشخصات این طرح گفت: پارک لجستیک بین المللی سرخس با همکاری سرمایه گذار چینی و آستان قدس رضوی با سرمایه گذاری اولیه ۴۰۰ میلیون یوان در مرحله نخست در زمینی به وسعت ۳۵ هکتار با محوریت ایجاد سایت کانتینری با ظرفیت تخلیه و بارانداز و بارگیری ۵۰۰ کانتینر در روز و ۶۶۰ هزار تی. ای. یو احداث می‌شود.

“تی.ای.یو” واحد معادل بیست پا یک واحد غیرمستقیم از ظرفیت بار است که اغلب برای توصیف ظرفیت کشتی کانتینری و پایانه‌های کانتینر استفاده می‌شود.

مالک رحمتی افزود : پس از طرح ایجاد سایت کانتینری، بخش دوم ایجاد سایت تهاتر کالای ایران و چین و مرحله سوم ایجاد شهرک بزرگ صنایع با استقرار سرمایه گذاران چینی در این طرح تعریف شده است.

وی اضافه کرد: ایجاد این پارک لجستیکی می‌تواند ظرفیت ترانزیتی مرز سرخس را در سال نخست به بیش از ۲۰ میلیون تن برساند که با این اتفاق زمینه ارزآوری برای کشور و ایجاد یک بستر مهم توسعه و اشتغال در شمال شرق فراهم می‌شود.

علی فکری معاون وزیر اقتصاد و امور دارایی و رییس کل سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران نیز در این مراسم گفت: این طرح مهم یکی از نمونه کارهای موفق در دولت سیزدهم است و با هماهنگی  دولت  هدایت سرمایه گذار خارجی به سرمایه پذیر قابل اتکا و اعتماد انجام شده است.

در این نشست، قرارداد همکاری ایجاد پارک لجستیک بین الملل را طرف ایرانی و چینی  امضا و مبادله کردند.

به گزارش ایرنا، پارسال ۳.۲ میلیون تن از مبادلات تجاری خارجی کشور شامل صادرات، واردات و ترانزیت به ارزش ۵.۶ میلیارد دلار از مرزهای جاده ای و ریلی و منطقه ویژه اقتصادی سرخس انجام شد.  از تبادلات تجاری یاد شده ۷۳۲ هزار تن مربوط به صادرات، ۱۰۳هزار تن مربوط به واردات، ۱.۷ میلیون تن ترانزیت ورودی و ۶۹۵ هزار تن ترانزیت خروجی بوده است.

منطقه ویژه اقتصادی سرخس در جوار نقطه صفر مرزی ایران و ترکمنستان و ۱۸۵ کیلومتری شمال شرق مشهد قرار دارد.

خراسان رضوی از شمال و شمال شرق ۵۳۲ کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکمنستان دارد. این نوار مرزی در محدوده شهرستان های قوچان، درگز، کلات، سرخس و صالح‌آباد خراسان رضوی واقع است.

۱۴ درصد از مجموع مرزهای خاکی جمهوری اسلامی ایران به طول ۸۳۴ کیلومتر در شرق کشور و حوزه جغرافیایی استان خراسان رضوی همجوار با کشورهای ترکمنستان و افغانستان است.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *