هشدار مقامات اتحادیه اروپا نسبت به وابستگی این قاره به چین

رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا خواستار کاستن از اتکای این بلوک در زمینه تامین فن‌آوری‌ها و مواد خام به چین شده و نسبت به گرفتار شدن به عواقبی نظیر عواقب ناشی از وابستگی اروپا به تامین انرژی از روسیه در جریان جنگ در اوکراین هشدار داد.

به گزارش تجارت ایران و چین، به نقل از پایگاه شبکه راشاتودی، اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا این اظهارات را در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با شارل میشل، رئیس شورای اروپا طی روز جمعه مطرح کرد.

بیشتر بخوانید:

وابستگی اروپا به چین؛ افزایش مبادلات تجاری قاره سبز با اژدهای زرد

اتحادیه اروپا و ژاپن علیه چین و روسیه متحد می‌شوند

طبق گزارشی که در خبرگزاری ایسنا منتشر شده است، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا هشدار داد، تقویت روابط پکن-مسکو بر روابط اتحادیه اروپا با چین تاثیر می‌گذارد و ادعا کرد این کشور به دنبال “‌تسلط ” در حوزه شرق آسیا و تقویت “نفوذ جهانی” خود بوده است.

او خاطرنشان کرد: همزمان ما همانطور که شما به یاد می‌آورید در ماه فوریه شاهد به اصطلاح شراکت بدون محدودیت بین روسیه و چین، درست قبل از حمله به اوکراین بوده‌ایم. این تحولات بر روابط بین چین و اتحادیه اروپا تاثیر خواهد گذاشت.

فون در لاین با اشاره به مشکلات اقتصادی مداوم اتحادیه اروپا گفت، بنابراین، این بلوک باید حواسش تمام و کمال به “وابستگی” خود  به ویژه در زمینه تامین فناوری‌ و مواد خام از آن باشد.

او تاکید کرد: ما از وابستگی بیش از حد به تامین سوخت‌های فسیلی از روسیه درس گرفته‌ایم و اینکه چقدر دشوار اما ضروری است که از شر این وابستگی خلاص شویم. در مورد چین، خطر وابستگی به تامین فناوری‌ها و مواد خام وجود دارد.

او اضافه کرد، اولویت‌های این بلوک باید تقویت “ظرفیت‌های خود” باشد و همچنین جدای از آن، اتحادیه اروپا باید “منابع تامین مواد خامش را برای جذب تامین کنندگان قابل اعتماد و معتبر تنوع ببخشد.”

از سوی دیگر رئیس شورای اروپا نیز روز جمعه گفت، اتحادیه اروپا نباید نسبت به چین “ساده لوح” باشد، اما همچنین باید از “تقابل سیستماتیک” با آن اجتناب کند.

شارل میشل در کنفرانس مطبوعاتی پس از دومین روز اجلاس در بروکسل، گفت که گفتگوهای رهبران اتحادیه اروپا نشان‌دهنده وجود اراده‌ای بسیار واضح برای پرهیز از ساده لوحی است، اما ما همچنین نخواستیم وارد تقابل سیستماتیک شویم. ما الگوی خودمان را برای توسعه، ساخت، تعیین مدل و شکل‌دهی به روابط با چین داریم.

میشل گفت، “اتفاق نظری بزرگ” در میان رهبران اروپا درخصوص اهمیت “توسعه واقعی خودمختاری استراتژیک” و همچنین تنوع بخشیدن به شراکت‌ها با بقیه جهان وجود دارد.

رئیس کمیسیون اروپا از وجود “اتفاق نظر و حمایت گسترده” از نقشه راه رسیدگی به بحران انرژی اروپا که در جریان نشست سران اتحادیه اروپا ارائه شد، استقبال کرد. این در حالی است که رهبران اتحادیه اروپا نتوانستند در مورد طرح تعیین سقف قیمت برای واردات گاز طبیعی به توافق برسند.

فون در لاین بیان کرد، تمرکز روز دوم نشست سران اتحادیه اروپا روی اوکراین و چین بود، در حالی که رهبران این بلوک در روز اول به بحران انرژی پرداختند.

او یادآور شد که رهبران اتحادیه اروپا در بیانیه سابق خود بر سر ۹ میلیارد یورو (۸.۷ میلیارد دلار) کمک مالی کلان برای اوکراین به توافق رسیدند.

او اضافه کرد: به طور کلی تاکنون اتحادیه اروپا از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون به میزان ۱۹ میلیارد یورو (۱۸.۵ میلیارد دلار) از اوکراین حمایت کرده است.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *