شی جینپینگ سومین دوره‌اش را با چندین فعالیت دیپلماتیکی آغاز می‌کند

پس از انتصاب شی جینپینگ به عنوان دبیرکل حزب حاکم کمونیست چین برای سومین بار، این کشور طی این هفته میزبان تعدادی از رهبران کشورهای دیگر خواهد بود.

به گزارش تجارت ایران و چین، به نقل از بلومبرگ، «نگوین فو ترونگ»، رهبر حزب کمونیست ویتنام امروز (یکشنبه) طی سفری چهار روزه به چین خواهد رسید و از اوایل ماه جاری میلادی زمانی که شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین کابینه خود را تغییر داد، اولین رهبر خارجه‌ای خواهد بود که با شی ملاقات خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:

پوتین به شی جینپینگ تبریک گفت

جلسه کنگره حزب کمونیست چین فردا برگزار می‌شود شی قدرتمندتر از همیشه

طبق گزارشی که در خبرگزاری ایسنا منتشر شده است، انتظار می‌رود که شی و مقامات ارشد کشورش گفت‌گوهایی را در پایتخت چین با شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان، اولاف شولتس، صدراعظم آلمان و سامیه حسن، رئیس جمهوری تانزانیا برگزار کنند. در ماه نوامبر هم احتمالا خود شی جینپینگ به اندونزی و تایلند برای شرکت در نشست‌های عمده که رهبران جهان از جمله جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در آن‌ها حضور دارند، سفر کند.

خبرگزاری فرانسه روز جمعه به نقل از وزیر امور خارجه عربستان سعودی نوشت که شی جینپینگ ۶۹ ساله همچنین برنامه‌ای را جهت سفر به عربستان دارد اما هیچ تاریخی بابت این سفر ذکر نشده است.

جدول زمانبندی فشرده شی در رابطه با دیدارهای دیپلماتیکی پس از سخنرانی‌اش در کنگره ملی حزب کمونیست چین منتشر می‌شود؛ کنگره‌ای که طی آن شی وعده داد تا پس از سالهای پاندمی که سفرهای دیپلماتیکی را محدود کرده بود، چین به بازگشتش به صحنه جهانی ادامه دهد و در عین حال به برنامه‌های بین‌المللی مختلف کشورش اشاره کرد.

از زمانی که شولتس مقام صدراعظمی آلمان را به‌دست آورد، اولین سفرش به چین محسوب می‌شود و احتمالا به دلیل ادعاهای اروپا در رابطه با “نقض حقوق بشر در چین” و موضع مبهم این کشور نسبت به حمله روسیه به اوکراین، اولاف شولتس را زیر ذره‌بین قرار دهد.

از طرف دیگر، پاکستان در سازمان ملل متحد از چین حمایت کرده است و اخیرا هم مسئله مربوط به “سوءاستفاده از حقوق بشر در سین‌کیانگ چین” را رد کرده است. همچنین چین از بزرگترین شرکای تجاری ویتنام و تانزانیا محسوب می‌شود. این سه کشور توافقنامه‌های کمربند و جاده را با پکن امضا کرده‌اند.

طبق‌ برنامه‌ریزی‌ها، شی در تاریخ ۱۸ الی ۱۹ نوامبر جهت شرکت در نشست “همکاری اقتصادی آسیا- پاسیفیک” به تایلند سفر خواهد کرد؛ نشستی که انتظار می‌رود بایدن در آن شرکت نکند اما قرار است که پوتین در آن شرکت کند.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *