رئیس سازمان هواشناسی چین برکنار شد

دولت چین به سبب جنجال آمریکا بر سر بالون چینی، رئیس سازمان هواشناسی را برکنار کرد.

به گزارش تجارت ایران و چین، پس از اینکه آمریکا بالونی چینی را بر فراز آسمان خود رصد کرد رسانه‌ی دولتی چین گزارش داد دولت این کشور رئیس سازمان هواشناسی خود را از کار بیکار کرده است.

«ژوانگ گوتای تا جمعه رئیس ادراه هواشناسی چین بود اما برکناری او از این سمت غیرمنتظره نبود. طبق این گزارش، اواخر ژانویه ژوانگ به عنوان رئیس کمیته مشورتی سیاسی مردم در استان غربی گانسو چین، نهاد مشورتی سیاسی استان انتخاب شد.

چین پیشتر اعلام کرده بود این بالون برای تحقیقات هواشناسی است و به شکل ناخواسته وارد حریم هوایی آمریکا شده است اما جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا گفت که می‌خواهد دستگاه نظارتی مشکوک در اسرع وقت ساقط شود و از سواحل شرقی خارج شود. ارتش آمریکا هم روز شنبه  بالون چینی را که از چند روز پیش بر فراز آمریکا به پرواز درآمده بود، با شلیک جنگنده اف ۲۲ ساقط کرد.

بیشتر بخوانید:

براساس گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، لوید آستین وزیر دفاع آمریکا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد این عملیات با استفاده از یک جنگنده و بر فراز آب‌های اقیانوس اطلس در سواحل کارولینای جنوبی و در حریم هوایی آمریکا انجام شد. این عملیات در پاسخ به نقض غیر قابل قبول حق حاکمیت آمریکا انجام گرفت. پنتاگون ادعا کرد این بالون جاسوسی بوده است.

حضور این بالون بر فراز خاک آمریکا باعث سردی روابط دو کشور و تعویق دیدار آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا از چین شد. پنتاگون روز جمعه اعلام کرده بود دومین بالون چینی نیز بر فراز آمریکای لاتین ردیابی شده است.

انتهای پیام
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *