محصولات کشاورزی ایران به چین صادر می شود

به گفته قائم مقام رئیس خانه کشاورز، چین جمعیت زیادی دارد که می‌توان با صادرات محصولات کشاورزی به این کشور ارزآوری برای ایران داشت.

به گزارش تجارت ایران و چین، قرار است مسئولان ارشد دولت سفری به چین داشته باشند و سیدجواد ساداتی نژاد، وزیر جهاد کشاورزی نیز همراه با این هیأت بلند پایه همراه خواهد بود. ظرفیت دو کشور برای همکاری‌های دوجانبه در بخش کشاورزی چیست؟ عنایت اله بیابانی، قائم مقام رئیس خانه کشاورز در این باره گفت: چین جمعیت بسیار زیادی دارد که تأمین مواد غذایی آنها کاری دشوار است. این بازار می‌تواند کمک کند تا مازاد محصولات کشاورزی ایران صادر شود و ارزآوری برای کشور داشته باشد.

وی افزود: در این باره تسهیلاتی باید فراهم شود تا محصولات مازاد زراعی و باغی مانند مرکبات به چین صادر شوند.

بیابانی تصریح کرد: وزیر جهاد کشاورزی می‌تواند با مدیریت علاوه بر تأمین بازار داخل که اولویت نخست این وزارتخانه است باقی محصولات طی قراردادی به این کشور صادر شود.

بسترهای همکاری

کامبیز بازرگان، رئیس مؤسسه تحقیقات خاک و آب با بیان اینکه چین در بخش کشاورزی پیشرفت‌های زیادی داشته است گفت: چین در پژوهش‌های کشاورزی و محصولات زراعی مانند برنج و ارقام جدید این محصول، اقلام غلات، چای، کرم ابریشم و… پیشرفت‌هایی داشته است.

وی افزود: در بحث بیابان زایی و جلوگیری از گسترش بیابان مطالعات زیادی در این کشور انجام شده که می‌تواند در کنار مطالعات پژوهشگران ایرانی بسته پیشنهادی در سطح بین المللی فراهم کند.

او ادامه داد: در معرفی ارقام جدید زراعی مانند برنجی که مناسب شرایط مناسب خاک باشد و متناسب با شرایط شوری خاک و آب امکان کاشت داشته باشد از دیگر دستاوردهای بخش کشاورزی چین است.

براساس گزارش منتشر شده در مهر، رئیس مؤسسه تحقیقات خاک و آب با بیان اینکه با اعمال تحریم ارتباط ما با کشورهای اروپایی با مشکلاتی مواجه شده است بنابراین هر فضایی که امکان هم افزایی را بدهد باید با دید مثبت ارزیابی کرد، گفت: چین پژوهش‌هایی در حوزه کشاورزی داشته و بیشتر در ارقام و محصولات بیوتکنولوژی و بهره وری از زمین‌های کشاورزی بوده است. به عنوان مثال کشورهای مختلف از جمله ایران در حوزه گندم چندین ارقام معرفی می‌کند. برخی شرکت‌های بین المللی ارقام خود را در چین به تولید می‌رسانند.

وی تصریح کرد: ایران هر سال ۵۰ رقم گیاهی زراعی باغی معرفی می‌کند که این عدد باید به حدود ۳۰۰ رقم برسد. این ارقام با نگاه به مقاومت گیاه در برابر آفات و بیماری‌ها معرفی می‌شوند. تمام این بسترها می‌تواند فرصتی برای هم افزایی باشد.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *