چینی ها با فناوری دیجیتال از میراث فرهنگی محافظت می کنند

چین تلاش بسیاری برای حفاظت میراث فرهنگی خود با کمک اشکال مختلف فناوری‌های پیشرفته از جمله فناوری دیجیتال انجام داده است.

به گزارش تجارت ایران و چین، غارهای دونهوانگ یک سایت میراث جهانی یونسکو با قدمت ۱۶۰۰ سال در صحرای گوبی در شهر دونهوانگ در شمال غربی استان گانسو چین واقع شده است. در این غارها مجموعه گسترده ای از آثار هنری بودایی روی صخره ها حک شده اند.

محققان ده ها سال تلاش کردند راهی برای محافظت از این آثار فرهنگی در برابر آسیب های ناشی از عوامل طبیعی یا انسانی بیابند. آکادمی دونهوانگ پروژه دیجیتالی کردن را در دهه ۱۹۹۰ برای ایجاد نسخه های دیجیتالی غارهای موگای و سایر معابد بودایی آغاز کرد و منابع فرهنگی دیجیتال عظیمی را گردآوری کرد.

قاشی‌های دیواری، غارهای طبیعی، مجسمه‌های نقاشی شده و سایر میراث فرهنگی باشکوه چین با فناوری دیجیتال بازتولید شدند تا با جهان به اشتراک گذاشته شوند.

نسخه چینی پایگاه داده منابع آنلاین دیجیتال دونهوانگ یکم ماه مه ۲۰۱۶ به صورت آنلاین عرضه شد و منابع دیجیتالی با وضوح بالا و تورهای مجازی از ۳۰ غار دونهوانگ ارایه کرد.

نسخه انگلیسی این پایگاه داده سپتامبر ۲۰۱۷ در دسترس قرار گرفت و تا ژوئیه ۲۰۲۲ تحت دسترسی کاربران ۷۸ کشور از جمله آمریکا، ژاپن، کانادا و استرالیا به آن دسترسی قرار گرفت. این پایگاه داده دیجیتال بیش از ۱۵.۶ میلیون بازدید در سراسر جهان داشته است.

یک پلتفرم دیجیتال میراث فرهنگی با پشتیبانی فناوری بلاک چین نیز دسامبر ۲۰۲۲ راه اندازی شد و گرافیک رایانه ای (رندرهای) دیجیتالی از ۶۵۰۰ قطعه مواد با کیفیت بالا را با مردم سراسر جهان به اشتراک گذاشت.

اولین آزمایشگاه کوپلینگ چند رشته ای چین در زمینه حفاظت از نقاشی های دیواری و ویرانه های باستانی که تا پایان سال ۲۰۲۰ به بهره برداری رسید، تحقیقات مشترک بین المللی را آغاز کرده است.

آکادمی اعلام کرد یک آزمایش میدانی بین المللی با همکاری پایگاه های تجربی در دانشگاه آکسفورد و دانشگاه شمال غربی چین به طور همزمان در حال انجام است.

این آزمایشگاه با وسعت ۱۶ هزار مترمربع در شهر دانهوانگ واقع شده است. گینگلین مدیر موسسه تحقیقاتی و حفاظتی آکادمی گفت: این آزمایشگاه می تواند به طور همزمان شرایط مختلفی را که نقاشی های دیواری و خرابه های باستانی در معرض آنها قرار می گیرند، شبیه سازی کند تا داده های مستقیم برای تحقیقات آینده گردآوری شود.

این آزمایشگاه عمدتاً از سه اتاقک آزمایشگاهی تشکیل شده است که شبیه سازی آب و هوا در سراسر سال مانند روزهای باد، برفی و بارانی را امکان پذیر می کند. این آزمایشگاه همچنین می تواند دماهای متفاوت از منفی ۳۰ تا ۶۰ درجه سانتیگراد بالای صفر و رطوبت نسبی بین ۱۰ تا ۹۰ درصد را شبیه سازی کند.

به گفته آکادمی، این آزمایشگاه با داشتن یک محیط کنترل شده، نقش مهمی در حفاظت از میراث فرهنگی در سراسر چین ایفا خواهد کرد.

حفاظت و احیای فرهنگ باستانی دانهوانگ یک مورد مجزا در چین نیست. دیوار باستانی شهر شیان در استان شانکسی در شمال غربی چین، بیش از ۱۴۰۰ سال قدمت دارد. با استفاده از اینترنت اشیاء، کلان داده و محاسبات ابری، تلاش زیادی برای حفاظت از آثار فرهنگی صورت گرفته است.

بر اساس اعلام وزارت فرهنگ و گردشگری چین، ۳۰۹۰ نقطه کنترل روی این دیوار تعبیه شده است تا در صورت تغییر شکل وضعیت آن به صورت لحظه ای بررسی شود. نظارت بر جریان مسافران و سطح آب خندق نیز انجام شده است.

براساس گزارش منتشر شده در ایرنا، شی ژیوان از وزارت فرهنگ و گردشگری چین گفت: “ما از نظارت پویا و ایستا برای محاسبه حداکثر ظرفیت باری که دیوار می تواند تحمل کند، استفاده می کنیم. علاوه بر این، بر جریان مسافران نظارت داریم تا تاثیر فعالیت های گردشگری بر آثار فرهنگی را به حداقل برسانیم.

علاوه بر این، ۲۵ مجموعه دیجیتال با فناوری بلاک چین برای اکتشاف حالت دیجیتال میراث فرهنگی راه اندازی شده است.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *