چین بودجه دفاعی خود را افزایش داد

چین پیش نویس بودجه سال ۲۰۲۳ را درحالی اعلام کرد که بودجه دفاعی این کشور با ۷.۲ درصد افزایش به ۱.۵۵۳۷ تریلیون یوان معادل ۲۲۴.۷۹ میلیارد دلار رسیده است.

به گزارش تجارت ایران و چین، کارشناسان چینی افزایش ۷.۲ درصدی بودجه دفاعی کشور را منطقی و مهارشده در میانه لجام گسیختگی هزینه های نظامی بسیاری از کشورها به دلیل تنش های امنیتی جهانی دانستند. این برنامه بخشی از تلاش های چین برای بروز رسانی دفاع ملی جهت حفظ حاکمیت ملی، تمامیت ارضی و توسعه منافع در مواجهه با تهدیدهای خارجی و بی ثباتی است.

رشد بودجه دفاعی پیشنهادی درحالی به اطلاع عموم مردم رسید که امروز گزارش پیشنویس آن در مراسم افتتاحیه جلسه سالانه کنگره ملی یعنی عالی ترین مرجع قانونگذاری این کشور منتشر شد. این موضوع نشان می دهد چین برنامه دارد تا رشد بودجه دفاعی خود را برای هشتمین سال متوالی از ۲۰۱۶ حفظ کند و به آرامی سرعت این رشد را که از زمان همه گیری ویروس کرونا در سال ۲۰۲۰ کاهش یافته بود افزایش دهد. در سال ۲۰۲۰ نرخ رشد بودجه دفاعی ۶.۶ درصد، در سال ۲۰۲۱ این رقم ۶.۸ درصد و در نهایت در سال ۲۰۲۲ به ۷.۱ درصد رسیده است.

کارشناسان معتقدند بودجه دفاعی با توجه به نقشه راه بروز رسانی نظامی و رشد تهدیدهای امنیتی در جهان افزایشی منطقی دارد. هدف چین دسترسی اهداف صد ساله ارتش آزادی مردم تا سال ۲۰۲۷ است که اساسا بروز رسانی دفاع ملی و نیروهای نظامی تا سال ۲۰۳۵ را در دستورکار خود دارد.

یک کارشناس چینی در مصاحبه با روزنامه گلوبال تایمز گفت برای رسیدن به این نقشه راه چین باید تدریجا هزینه دفاعی اش را همچون رشد اقتصادی اش طی سال های متمادی افزایش دهد.

در پایان این گزارش آمده است اهمیت بروز رسانی دفاع ملی برای چین به ویژه از زمانی مطرح شد که شرایط امنیتی جهان طی یکسال گذشته با آغاز جنگ اوکراین رو به وخامت گذاشت و بدلیل سفر مناقشه برانگیز نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان یک سلسله رزمایش های نظامی بزرگ در اطراف تایوان از سوی چین انجام شد.

آمریکا و متحدانش از جمله ژاپن مسئله تایوان و احتمال درگیری نظامی با چین را بزرگ می کنند. ارتش آمریکا نیز بارها ناوگان دریایی و هوایی خود را برای انجام رزمایش به منطقه تنگه تایوان فرستاده است که در بعضی مواقع با اقدامات تحریک آمیز وارد آبهای چین از جمله دریای چین جنوبی و تنگه تایوان شده است. ژاپن نیز رسما اصول دفاع از خود پس از جنگ جهانی دوم را کنار گذاشته و از سال ۲۰۲۲ شروع به تهیه موشک های جنگی از جمله موشک آمریکایی تام هاکس کرده است.

براساس گزارش منتشر شده در ایرنا، دنیای امروز با چالش های نامرئی قرن رو به روست. در شرایط جدید امنیتی چین باید بودجه کافی برای ساخت ارتشی قوی و تمرین های کافی بازدارنده برای اجتناب از وقوع جنگ تخصیص دهد.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *