افزایش همکاری چین و اتحادیه اقتصادی اوراسیا

نماینده رسمی کمیسیون اقتصادی اوراسیا که جمهوری اسلامی ایران نیز با آن همکاری تجاری دارد، گفت که اتحادیه اقتصادی اوراسیا و چین همکارهای خود را افزایش داده اند به طوری که سهم چین از تجارت خارجی این اتحادیه در سال ۲۰۲۲ به بیش از ۲۳ درصد افزایش یافت.

به گزارش تجارت ایران و چین، «ایا مالکینا» در یک نشست توجیهی تصریح کرد که سهم چین از حجم کل تجارت خارجی اتحادیه اقتصادی اوراسیا افزایش یافت و در سال ۲۰۲۲ به بیش از ۲۳ درصد رسید.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر همکاری بین اتحادیه اقتصادی اوراسیا و چین پویا است و ظرفیت رشد بیشتر را دارد، اظهار داشت: حجم تجارت خارجی کالا در طول سال تقریباً یک سوم افزایش یافت و ارمنستان، قزاقستان و قرقیزستان نیز این حجم را افزایش دادند.

او افزود: حجم تجارت بین قرقیزستان و چین ۲.۷ برابر، ارمنستان ۴۱ درصد و قزاقستان – ۳۴ افزایش یافته است.

اخیراً اتحادیه اقتصادی اوراسیا و جمهوری خلق چین نقشه راهی را با هدف افزایش همکاری های تجاری و اقتصادی امضا کردند.

نماینده اتحادیه اقتصادی وراسیا خاطرنشان کرد: این سند شامل سه بخش دیجیتالی کردن کریدورهای حمل و نقل، گفتگوها در مورد مسائل سیاست تجارت خارجی و همچنین یک مطالعه علمی مشترک در مورد تأثیر سناریوهای مختلف برای تعمیق همکاری بین اتحادیه اروپا و چین است.

توافقنامه تجارت و همکاری اقتصادی بین اتحادیه اقتصادی اوراسیا ( EAEU) و جمهوری خلق چین( PRC ) در ۲۵ اکتبر ۲۰۱۹ لازم الاجرا شد.

«آندری اسلپنف»، وزیر بازرگانی اتحادیه اقتصادی اوراسیا اخیرا اعلام کرد که این اتحادیه و جمهوری اسلامی ایران به زودی توافقنامه تجارت آزاد امضا خواهند کرد.

براساس گزارش منتشر شده در ایرنا، اسلپنف به خبرگزاری ریانووستی گفت: «ما و ایران اخیرا مذاکرات بسیار مهمی برای حل و فصل تعدادی از مسائل مهم انجام دادیم. ما اطمینان داریم که این توافقنامه در آینده نزدیک امضا خواهد شد.»

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *