اوضاع مقاطع فولادی در چین؛ روند صعودی

مصرف فولاد چین با پایان تعطیلات سال نو این کشور افزایش یافته و در بخش میلگرد و ورق گرم به بالاترین سطح چهار سال اخیر رسیده که نشان از این مسئله دارد که قیمت‌ها در کوتاه مدت شاهد اصلاح نباشد.

به گزارش تجارت ایران و چین، تقاضای فولاد در چین همچنان مناسب ولی کمی آرام‌تر از هفته قبل است. رشد ۲۰ یوانی قیمت شمش داخلی و افزایش ۳ دلاری پیشنهادات صادراتی از جمله اتفاقات اخیر در حوزه مقاطه فولادی است. همچنین معاملات روزانه میلگرد در محدوده ۲۰۰ هزار تن در حال انجام است که نشان از این مسئله دارد که قیمت‌ها در کوتاه مدت شاهد اصلاح نباشد.

افزایش مصرف میلگرد و ورق گرم چین بعد از تعطیلات سال نو

از طرفی مصرف فولاد چین با پایان تعطیلات سال نو این کشور افزایش یافته و در بخش میلگرد و ورق گرم به بالاترین سطح چهار سال اخیر رسیده است. حمایت دولت از بخش مسکن این امید را به تجار داده که تقاضا برای محصولات طویل در ماه مارس و آوریل افزایش داشته باشد. با این وجود، هنوز ریسک‌هایی وجود دارند که اجازه رشد بی رویه مصرف را نمی‌دهند. البته، پلنر انتظار دارد که از اواخر ماه مارس کماکان شاهد افزایش مصرف ظاهری فولاد در چین باشیم.

نگرانی از تامین منابع انرژی

در این میان نگرانی از خطر تحریم کامل نفتی روسیه، نگرانی کشورها از تامین منابع انرژی مورد نیاز آینده را افزایش داده و عامل تغییر سیاست‌ها و استراتژی سال‌های پیش رو شده است. چین دومین اقتصاد دنیا با عبور از سیاست کربن صفر، حالا به دنبال ایمنی تامین انرژی خود بوده و طی ۶ ماه گذشته، مجوزات احداث نیروگاه‌های زغال‌سنگ خود را ۴۵% افزایش داده است. جالب اینکه اکنون ۷۲% طرح‌های نیروگاهی زغالی دنیا در کشور چین قرار دارد!

واکنش چین به افت قیمت جهانی کبالت

چین قرار است کنترل خود را بر عرضه جهانی کبالت بیشتر کند، زیرا قیمت این فلز کلیدی برای باتری‌های خودروهای الکتریکی به پایین‌ترین حد خود در ۳۲ ماه گذشته رسیده است.

یک تاجر کبالت مستقر در بریتانیا گفت که انتظار می‌رود طی دو سال آینده، سهم چین از تولید کبالت به نیمی از تولید جهانی برسد که در حال حاضر ۴۴ درصد است. این افزایش با وجود تلاش‌های غرب برای به دست آوردن کنترل بر زنجیره‌های تامین مواد معدنی حیاتی مانند کبالت، لیتیوم و نیکل که برای ساخت باتری‌های خودروهای الکتریکی ضروری هستند، رخ می‌دهد.

فعالیت پالایشگاهی کبالت در چین در سال ۲۰۲۲ به ۱۴۰ هزار تن رسید که بیش از دو برابر سطح پنج سال پیش است. نقش رو به رشد چین در عرضه کبالت در حالی است که رشد ۱۲ ماهه این فلز معکوس شده است و قیمت‌ها با کاهش ۶۰ درصدی به ۱۶ دلار در هر پوند، از اوج بالای ۴۰ دلار در هر پوند در ماه می، تغییر کرده است.

براساس گزارش منتشر شده در آهن‌نیوز، باتری‌های دستگاه‌های الکترونیکی از حدود ۶۰ درصد کبالت در مقابل کمتر از ۱۰ درصد برای باتری‌های مورد استفاده در خودروهای الکتریکی تشکیل شده‌اند. قیمت‌های پایین کبالت تا حدودی برای خودروسازانی که نگران هزینه مواد اولیه باتری‌های الکتریکی هستند، تسکین دهنده است اما چالش‌های بزرگی را برای اجرای پروژه‌های خارج از چین ایجاد می‌کند. در ایالات متحده، نگرانی های واشنگتن در مورد تسلط چین بر زنجیره تامین کبالت منجر به انگیزه‌های قابل توجهی برای تولید کبالت در داخل یا در کشورهای دوست آمریکا شده است. با این حال، این مشوق‌ها که در قانون کاهش تورم مدون شده‌اند، سال‌ها طول می‌کشد تا به نتیجه برسد.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *