یوان چین-سایت تجارت ایران و چین

رکوردزنی استفاده بانک‌های مرکزی جهان از یوان چین

به گزارش سایت ایران و چین به نقل از باشگاه خبرنگارا دانشجویی ایران، وبگاه «بیزنس اینسایدِر» گزارشی از بلومبرگ درباره دومین افزایش شدید سه ماهه استفاده از یوان در سواپ‌های ارز خارجی در پایان ماه مارس، منتشر کرده و دلیل این موضوع را افزوده‌شدن به تعداد کشورهایی ذکر کرده است که با یوان مبادله می‌کنند.

در این مطلب آمده است: بر اساس داده‌های بانک خلق چین، در سه ماهه نخست سال جاری میلادی موجودی خطوط سواپ ۱۰۹ میلیارد یوان یا ۲۰ میلیارد یوان بیشتر از سه ماهه قبل بود که معادل ۱۵.۶ میلیارد دلار است.

مبادلات سواپ به بانک‌های مرکزی امکان می‌دهد که با ارزهای یکدیگر مبادله کنند و تضمین می‌کند که پول را در آینده با همان نرخ با بهره بازگردانند.

کشورها ممکن است زمانی که نیاز به تزریق نقدینگی به نظام بانکی داخلی خود دارند، به سواپ روی آورند. بلومبرگ خاطرنشان می‌کند که آرژانتین در ماه آوریل (فروردین- اردیبهشت) برای مقابله با بی‌ارزش‌شدن پول ملی خود (پزو)، به مبادلات سواپ روی آورد.

افزایش استفاده از یوان همچنین ممکن است نشان‌دهنده روی‌آوردن کشورهای جهان به دلارزدایی باشد؛ زیرا بسیاری از بانک‌های مرکزی در تلاش هستند به اتکای خود به دلار پایان دهند.

آمریکا از دلار به‌عنوان سلاحی برای مبارزه با روسیه، پس از جنگ این کشور با اوکراین، استفاده کرد؛ پس از آن، دلارزدایی شدت گرفت و کشورها تصمیم گرفتند اتکای خود به دلار را کاهش دهند.

خرید طلا نیز از سوی بانک‌های مرکزی در چند ماه گذشته به همین دلیل افزایش یافته و رکوردی تاریخی در سه فصل گذشته ثبت کرده است.

با پیشرفت فرایند دلارزدایی، در آینده، یوان جایگزین احتمالی دلار خواهد بود. چین تلاش‌های خود را برای ایجاد اختلال در تجارت دلار افزایش داده و با کشورهایی مانند برزیل و قزاقستان قراردادهای غیردلاری منعقد کرده است.

در میان معاملات برون‌مرزی چین، یوان به‌تازگی به‌عنوان پراستفاده‌ترین ارز، بالاتر از دلار قرار گرفته است.

بانک خلق چین به‌طور عمومی اعلام نکرده است که کدام بانک‌های مرکزی در سه ماهه نخست سال جاری میلادی به خطوط سواپ متکی بودند. در همین حال، آمریکا با بانک‌های ملی کانادا، انگلیس، ژاپن، سوئیس و بانک مرکزی اروپا قراردادهای سواپ ارزی منعقد کرده است.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *