تورم در چین-سایت تجارت ایران و چین

کاهش تورم در چین به کاهش نرخ بهره دامن می زند

پایگاه خبری فولاد ایران- تورم چین در ماه می نزدیک به صفر بود و به بانک مرکزی فرصت داد تا سیاست های پولی را تسهیل کند، چراکه تقاضا برای کاهش بیشتر نرخ بهره برای تقویت بهبود اقتصاد نیاز است.

دفتر ملی آمار چین روز جمعه اعلام کرد که شاخص قیمت مصرف کننده نسبت به سال قبل 0.2 درصد افزایش یافته است که مطابق با پیش بینی ها بوده و از 0.1 درصد در آوریل افزایش یافته است. قیمت تولیدکننده به دلیل کاهش قیمت کالاها و تقاضای ضعیف داخلی و خارجی، 4.6 درصد کاهش یافت. اقتصاددانان انتظار کاهش 4.3 درصدی را داشتند.

داده‌های تورم شواهد تازه‌ای ارائه کرد که نشان می‌دهد دومین اقتصاد بزرگ جهان در ماه مه سردتر شده و آخرین گزارش‌ها حاکی از انقباض فعالیت‌های تولیدی، کاهش صادرات برای اولین بار در سه ماه گذشته و کاهش مجدد بازار مسکن بود.

ژیوی ژانگ، اقتصاددان ارشد در Pinpoint Asset Management می‌گوید: “ریسک‌های کاهش تورم برای اقتصاد همچنان وجود دارد. شاخص‌های اقتصادی اخیر سیگنال‌های ثابتی را ارسال می‌کنند که اقتصاد در حال سرد شدن است.”

به گزارش فولاد ایران، درخواست‌ها از بانک خلق چین برای کاهش نرخ‌های بهره در حال افزایش است. لیو یوانچون، رئیس دانشگاه مالی و اقتصاد شانگهای، گفت که چین باید نرخ بهره را کاهش دهد تا بار مالی بر روی مشاغل خصوصی کاهش یابد و به بهبود اقتصادی کمک کند.

یوان پس از گزارش تورم کاهش بیشتری یافت و برای پنجمین هفته افت کرد. این ارز در ساعت 13:25 با 0.16 درصد افت در قیمت 7.1235 در هر دلار معامله شد.

شاخص CSI 300 چین نیز 0.2 درصد سقوط کرد.

تورم اصلی که هزینه‌های بی‌ثبات مواد غذایی و انرژی را در نظر نمی‌گیرد، از 0.7 درصد در ماه قبل به 0.6 درصد در ماه مه کاهش یافت که نشان‌دهنده تورم بسیار ناچیز داخلی در اقتصاد است. قیمت مواد غذایی در ماه می نسبت به سال گذشته 1 درصد افزایش یافت.

برخی از اقتصاددانان می گویند کاهش نرخ بهره ممکن است در اوایل هفته آینده رخ دهد. بانک جمهوری خلق چین نرخ تسهیلات وام میان مدت یک ساله خود را از سپتامبر بدون تغییر نگه داشته است، در عوض به ابزارهای دیگری مانند وام های هدفمند برای حمایت از بخش هایی مانند مشاغل کوچک متکی است. انتظار می رود که PBOC نرخ یک ساله خود را 10 واحد در 15 ژوئن کاهش دهد.

در حالی که فدرال رزرو در حال تشدید سیاست های خود برای جلوگیری از تورم است، نرخ‌های بهره پایین در چین نسبت به ایالات متحده به جریان خروج سرمایه دامن زده و بر یوان تأثیر گذاشته است که تا کنون 3.1 درصد در برابر دلار کاهش یافته است. انتظار می رود فدرال رزرو نرخ بهره را برای مدت طولانی بالا نگه دارد.

دینگ شوانگ، اقتصاددان ارشد برای چین بزرگ در Standard Chartered Plc، گفت که با توجه به هدف رشد حدود 5 درصدی چین، می‌توان به راحتی در سال جاری به محدودیت‌های محرک گسترده دست یافت.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *