سایت تجارت ایران و چین

حذف نام 5 شرکت چینی از لیست تحریم های اتحادیه اروپا

به گزارش سایت تجارت ایران و چین به نقل از ایرنا، روزنامه «ساوت چاینا مورنینگ پست» در گزارشی نوشت: اتحادیه اروپا فهرست شرکت‌های مستقر در چین و هنگ کنگ را که قصد دارد به دلیل ارسال کالاهای ممنوعه اروپایی به ارتش روسیه تحریم کند، محدود کرده است.

به این ترتیب سه شرکت چینی از هشت شرکتی که از ابتدا قرار بود تحریم شوند، همچنان در فهرست پیش‌نویس تحریم‌ها باقی مانده‌اند، اگرچه عدد نهایی هنوز به‌طور دقیق مشخص نشده است.

تحریم این شرکت‌های چینی بخشی از یازدهمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا برای مجازات روسیه به دلیل تهاجمش به اوکراین طراحی شده بود.

پنج شرکت چینی پس از گفت‌ وگو با دیپلمات‌های چینی در بروکسل، فعلا به‌طور آزمایشی از فهرست حذف شدند. طرف چینی گفت تلاش خواهد کرد تا اطمینان حاصل شود که این پنج شرکت، فروش مجدد کالاهای با فناوری پیشرفته ساخت اروپا را متوقف کنند، کالاهای های – تِکی که به ادعای اتحادیه اروپا نهایتا سر از ماشین جنگی روسیه درمی‌آوردند.

مشخص شده است که سه شرکتی که در فهرست تحریم‌ها باقی‌مانده‌اند، در حقیقت شرکت‌هایی روسی هستند که در چین فعالیت می‌کنند.

با این حال، خارج کردن نام این پنج شرکت چینی نیز ابتدا به صورت آزمایشی انجام می‌شود، بنابراین اگر هر کدام از این شرکت‌های چینی به فروش کالاهای ممنوعه اروپایی به خریداران نظامی روسی ادامه دهند، اتحادیه اروپا می تواند نام آنها را به سرعت دوباره به لیست تحریم‌های خود اضافه کند.

در برخی موارد، این شرکت‌ها متهم به حمل ریزتراشه‌هایی هستند که در موشک‌های کروز استفاده می‌شود.

این گفت‌ وگوها پس از آن اتفاق افتاد که فو کونگ سفیر چین در اتحادیه اروپا، علناً شکایت کرد که بروکسل شواهدی ارائه نکرده است که نشان دهد این شرکت‌ها (که برخی از آنها در هنگ کنگ مستقر هستند) در حال دور زدن تحریم‌های روسیه برای فروش مجدد و انتقال کالاهای پیشرفته اروپایی به این کشور هستند.

چین تهدید کرده است که در مقابل هرگونه تحریم شرکت‌هایش، اقدامات تلافی‌جویانه اتخاذ خواهد کرد اما در صورت ارائه شواهد، به اتحادیه اروپا کمک کرده است تا از دور زدن تحریم‌های روسیه توسط شرکت‌های چینی جلوگیری کند.

فو در ماه گذشته به مجله بریتانیایی نیو استیتسمن گفت: اگر طرف اروپایی بدون اینکه مدرک محکمی به ما ارائه دهد که نشان دهد این شرکت‌ها درگیر فعالیت‌هایی هستند که ممکن است تحریم‌های اتحادیه اروپا در مورد روسیه را دور زده‌اند، تحریم‌هایی را علیه شرکت‌های چینی اعمال کند ما مطمئناً تلافی خواهیم کرد.

وی افزود: اما اجازه دهید تاکید کنم که ما می‌خواهیم این موضوع را به صورت همکاری حل کنیم. من درک می‌کنم که این یازدهمین دور تحریم‌ها عمدتاً با هدف جلوگیری از دور زدن تحریم‌ها است، بنابراین اگر اتحادیه اروپا شواهدی دارد که نشان می‌دهد شرکت‌های چینی در چنین فعالیت‌هایی دست دارند، لطفاً شواهد را به ما نشان دهید.

اجرای بسته یازدهم تحریم‌های اتحادیه اروپا به دلیل اعتراض یکی از کشورهای عضو این اتحادیه (که گمان می‌رود مجارستان است) در مورد وجود نام «بانک او تی پی» مجارستان، متوقف شده است.

نام این بانک مجارستانی به دلیل اینکه اوکراین نام آن را در فهرست «حامیان بین‌المللی جنگ» قرار داده، سر از بسته یازدهم تحریم‌های اتحادیه اروپا درآورده است و به همین دلیل بوداپست از اتحادیه اروپا خواسته تا برای حذف نام این بانک از این فهرست، بر کی‌یف فشار بیاورند.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *