بانک مرکزی چین-کاماپرس

چین نرخ های وام دهی را برای حمایت از اقتصاد کاهش داد

چین معیارهای وام دهی خود را روز سه شنبه برایا ولین بار در 10 ماه گذشته کاهش داد، زیرا مقامات به دنبال تقویت کندی روند بهبود در دومین اقتصاد بزرگ جهان هستند و انتظار می رود محرک های بیشتری را در نظر بگیرند.

به گزارش سایت تجارت ایران و چین  سرویس ترجمه شفقنا اقتصادی ، آخرین کاهش پولی در حالی صورت می‌گیرد که بهبودی چین پس از همه‌گیری، نشانه‌هایی از دست دادن قدرت را پس از شتاب اولیه در سه ماهه اول سال جاری نشان می‌دهد.

نرخ اولیه وام یک ساله (LPR) با 10 واحد کاهش به 3.55 درصد رسید، در حالی که LPR پنج ساله با همان حاشیه به 4.20 درصد  کاهش یافت.
نظرسنجی رویترز از 32 شرکت کننده در بازار نشان داد که همه پاسخ دهندگان انتظار کاهش هر دو نرخ را داشتند.
بانک خلق چین (PBOC) هفته گذشته نرخ‌های سیاست کوتاه‌مدت و میان‌مدت را کاهش داد که نشان می‌دهد در آستانه آغاز دور دیگری از کاهش در تنظیمات پولی در تلاش برای افزایش سرعت بهبود است.
نرخ تسهیلات وام‌دهی میان‌مدت (MLF) به‌عنوان راهنمای LPR عمل می‌کند و بازارها عمدتاً نرخ میان‌مدت را پیش‌روی هرگونه تغییر در معیارهای وام‌دهی می‌دانند.
جولیان ایوانز پریچارد، رئیس اقتصاد چین در کپیتال اکونومیکس گفت: این کاهش ، هزینه وام‌های جدید و همچنین پرداخت بهره وام‌های موجود را کاهش می‌دهد.
این باید مقداری از فعالیت های اقتصادی را حمایت کند. اما ما فکر می کنیم که با توجه به تقاضای ضعیف اعتبار، بعید است که باعث شتاب شدید در رشد اعتبار شود.
کابینه چین روز جمعه برای بحث در مورد اقداماتی برای تحریک رشد اقتصاد تشکیل جلسه داد و متعهد شد که حمایت بیشتری از سیاست ها داشته باشد.

تحلیلگران در تحقیقات جهانی BofA در یادداشتی گفتند اقدامات سیاستی بیشتری ممکن است به طور جداگانه اجرا شود، از جمله،  کاهش تجمعی LPR تا پایان سال به میزان 25 واحد ، و اقدامات تسهیل کننده دارایی برای کاهش نسبت پرداخت یا نرخ وام مسکن مورد نظر است.

چنین کاهش حاشیه ای احتمالاً به جلوگیری از کاهش شدید رشد کمک می کند. اما بعید است در آینده نزدیک یک تقویت قوی برای معکوس کردن لغزش رشد ارائه دهد. آنها گفتند، پیش بینی های خود برای چشم انداز رشد اقتصادی چین در سال جاری را از 6.3 درصد قبلی به 5.7 درصد کاهش دادند.
چندین بانک سرمایه‌گذاری جهانی پیش‌بینی رشد تولید ناخالص داخلی چین در سال 2023 را پس از آنکه داده‌های ماه می نشان داد که بهبود در حال تزلزل است، کاهش دادند.
LPR، که بانک ها معمولاً از بهترین مشتریان خود دریافت می کنند، توسط 18 بانک تجاری تعیین شده تعیین می شود که هر ماه نرخ های پیشنهادی را به بانک مرکزی ارائه می کنند.
بیشتر وام های جدید و معوق در چین بر اساس LPR یک ساله است، در حالی که نرخ پنج ساله بر قیمت گذاری وام مسکن تأثیر می گذارد. چین آخرین بار در آگوست 2022 هر دو LPR را برای تقویت اقتصاد کاهش داد.
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *