انرژی-سایت تجارت ایران و چین

منافع چین از آشتی ایران و عربستان در چیست

یک مرکز آمریکایی می نویسد که امنیت خلیج فارس و در کل منطقه خاورمیانه برای چین مهم است زیرا انرژی مورد نیاز آن از این منطقه تامین می شود و به همین خاطر به دنبال تامین امنیت آن است.

به گزارش سایت تجارت ایران و چین به نقل از گروه بین الملل تیترکوتاه- اندیشکده موسسه خاورمیانه: با وجود چالش های موجود، دلایلی برای خوش بین بودن به آینده همکاری های اقتصادی ایران و چین وجود دارد. به گزارش بلومبرگ، پالایشگاه های خصوصی چین، خرید نفت خود از ایران را به دلیل افزایش رقابت بین المللی برای عرضه اولیه ارزان قیمت از روسیه که در نتیجه ممنوعیت خرید غرب کاهش یافته، افزایش می دهند. به این ترتیب واردات نفت خام و میعانات گازی ایران توسط چین در ماه مارس با 20 درصد افزایش نسبت به ماه قبل به 800 هزار بشکه در روز رسید.

در حال حاضر، چین برای حفظ عرضه انرژی خود به شدت بر ایمنی حمل و نقل نفت و گاز طبیعی مایع از خلیج فارس و تنگه هرمز متکی است. بنابراین، چین به عنوان بخشی از تلاش های خود برای تضمین امنیت کشورهای عربی تولید کننده هیدروکربن در منطقه، سرمایه گذاری زیادی در زیرساخت های انرژی و صنایع نظامی آنها انجام داده است. این امر منجر به افزایش همکاری نظامی با عربستان سعودی شده است. آرامکو نیز به نوبه خود در زیرساخت های انرژی چین سرمایه گذاری کرده است و روابط چین و عربستان را بیشتر تقویت می کند. علاقه پکن به بهبود روابط ایران و عربستان سعودی ناشی از این تحولات بوده است.

اگر توافق عادی سازی بهار 2023 ایران و عربستان سعودی به طور کامل و گسترده اجرا شود، ممکن است تأثیر قابل توجهی بر روابط اقتصادی چین با ایران از جمله در فضای سرمایه گذاری داشته باشد. یعنی اگر بتوان از طریق ترمیم روابط دیپلماتیک بین تهران و ریاض خطرات ژئوپلیتیک منطقه ای را به میزان قابل توجهی کاهش داد، سرمایه گذاران چینی ممکن است بیشتر در بخش نفت و گاز ایران، پروژه های زیرساختی و سایر صنایع بزرگ مشارکت کنند.

در همین حال، تحرکاتی در زمینه توسعه خطوط ترانزیتی زمینی که از ایران عبور خواهند کرد، صورت گرفته است. در جریان سفر شی جین پینگ رئیس جمهور چین به ایران در ژانویه 2016، او تمایل خود را برای مشاهده صلح و ثبات بلندمدت در خاورمیانه و همچنین کمک به ایران ابراز کرد. شی همین احساسات را در سفر خود به تهران در سال 2022 تکرار کرد. تاکید او بر حمایت از ایران و تقویت همکاری های منطقه ای به تعهد چین به تلاش هایی برای بهبود اتصالات منطقه ای و پیوندهای اقتصادی اشاره داشت که توسعه شبکه های ریلی فرامنطقه ای و بین منطقه ای می تواند برای این منظور انجام شود.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *