سینمای چین-سایت تجارت ایران و چین

رشد ۵۳ درصدی سینمای چین

گیشه سینمای چین در شش‌ماهه نخست سال ۲۰۲۳ با فروش بلیط ۳.۷ میلیارد دلاری با رشد حدود ۵۳ درصدی روبه‌رو بوده که برای نخستین‌بار نزدیک به آمار پیش از همه‌گیری کرونا می‌شود.
به گزارش ایسنا به نقل از اسکرین، البته این به معنای بهبود کامل شرایط سینمای چین نیست زیرا این ارقام نسبت به مدت مشابه قبل از همه‌گیری هنوز ۱۵.۷ درصد کمتر است اما رشد قوی در ماه ژوئن با فروش ۵۸۱.۸ میلیون دلاری رقم خورد که ۱۱۵ درصد نسبت به سال ۲۰۲۲ افزایش داشته و تنها ۰.۸ درصد با آمار سال ۲۰۱۹ فاصله دارد.
پرفروش‌ترین فیلم ماه ژوئن در چین، «گمشده در ستاره‌ها»، فیلمی هیجان‌انگیز ساخته «چن سیچنگ» بود که تا ۳۰ ژوئن ۲۳۹.۶ میلیون دلار  فروخت و پس از افتتاحیه در ۲۲ ژوئن، ۴۱.۲ درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داده است.
«گمشده در ستاره‌ها» همچنین اولین فیلم تابستانی بود که فروش آن از مرز یک میلیارد یوان عبور کرد و سومین فیلم پرفروش سال تاکنون پشت سر فیلم‌های «رودخانه تمام سرخ» و «زمین سرگردان ۲» است.
اگرچه تعداد فزاینده‌ای از فیلم‌های هالیوودی برای اکران در چین تأیید شده‌اند، اما هنوز هیچ کدام از مرز فروش یک میلیارد یوآن عبور نکرده‌اند. در نیمه اول سال، سهم بازار فیلم‌های هالیوودی در چین ۱۶.۱ درصد بود، در مقایسه با ۳۵ تا ۴۰ درصدی که بین سال های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ به دست آمد، در حالی که سهم بازار فیلم‌های چینی‌زبان ۷۶ درصد بود.
فیلم سینمایی «گمشده در ستارگان» اقتباسی چینی از یک فیلم روسی در سال ۱۹۹۰ به نام «دامی برای مرد تنها» است که خود از نمایشنامه‌ای نوشته «رابرت توماس» اقتباس شده است. این فیلم داستان زنی را روایت می‌کند که در سفری خارج از کشور با شوهرش ناپدید می‌شود و به طور مرموزی، در لحظه‌ای که جست‌وجو برای او تمام می‌شود، دوباره ظاهر می‌شود. اما مرد قبول نمی‌کند که او همان زن است و معتقد است که او یک شیاد است.
فیلمنامه این اقتباس توسط «چن سیچنگ» (نویسنده سری فیلم‌های کارآگاه محله چینی‌ها) نوشته شده و کارگردانی آن به صورت مشترک بر عهده «یو شیانگ» و «کوی روئی» بوده است. «ژو ییلونگ»، «نی نی»، «جانیس من» و «دو جیانگ» بازیگران این فیلم هستند.
گیشه سینمای چین در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال گذشته آن با افت ۳۶ درصدی مواجه شد و به اندکی بیش از ۳۰ میلیارد یوان (۴.۳۵ میلیارد دلار) رسید و بار دیگر عنوان بزرگ‌ترین بازار سینمایی جهان را به آمریکا واگذار کرد.
چین برای بیشتر از یک دهه منتهی به سال ۲۰۱۹ در حال رشد بود و با پشت سر گذاشتن ژاپن به دومین بازار بزرگ سینمای جهان تبدیل شد. در سال ۲۰۲۰ و دوباره در سال ۲۰۲۱، به دلیل خروج سریع‌تر از شرایط کرونایی، صنعت سینمای چین از آمریکای شمالی پیشی گرفت و بزرگترین بازار سینمایی جهان نام گرفت.
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *