نقطه ضعف تجاری ایالات متحده در برابر چین

به گزارش سایت تجارت ایران و چین به نقل از پایگاه خبری فولاد ایران- در ماه مه، Micron Technologies، سازنده تراشه آیداهو، به عنوان بخشی از جنگ فناوری ایالات متحده و چین، ضربه ای جدی دریافت کرد. دولت چین شرکت‌ها را از خرید تراشه‌های Micron منع کرد و گفت این شرکت در بررسی امنیت سایبری شکست خورده است.
میکرون گفت این تغییر می تواند تقریباً یک هشتم درآمد جهانی آن را از بین ببرد. با این حال، در ماه ژوئن، این سازنده تراشه اعلام کرد که سرمایه‌گذاری‌های موجود خود را در چین با افزودن 600 میلیون دلار به توسعه تأسیسات بسته‌بندی تراشه در شهر شیان، افزایش می‌دهد. این پروژه سرمایه گذاری نشان دهنده تعهد تزلزل ناپذیر Micron به تجارت و تیم چینی خود است.
شرکت‌های نیمه‌رسانای جهانی با شکاف فزاینده بین ایالات متحده و چین، در موقعیت بسیار دشواری قرار گرفته‌اند. صنعت نیمه هادی با محدودیت های جدید و اقدامات تنبیهی اعمال شده از سوی هر دو طرف، به نقطه صفر رقابت فناوری بین واشنگتن و پکن تبدیل شده است.
مقامات آمریکایی می گویند که محصولات آمریکایی وارد برنامه های نظامی و نظارتی چین شده است که در تضاد با منافع امنیت ملی ایالات متحده است. آن‌ها محدودیت‌های شدیدتری را بر روی نوع تراشه‌ها و تجهیزات ساخت تراشه‌هایی که می‌توان به چین ارسال کرد، اعمال کرده‌اند و مشوق‌های جدیدی از جمله کمک‌های مالی و اعتبارات مالیاتی را برای سازندگان تراشه که تصمیم به ساخت عملیات جدید در ایالات متحده دارند، ارائه می‌کنند.
چین بازار بزرگی برای تراشه است، زیرا کارخانه‌های بسیاری که محصولات غنی از تراشه تولید می‌کنند، از جمله گوشی‌های هوشمند، ماشین ظرفشویی، ماشین‌ها و رایانه‌ها را در خود جای داده است که هم به سراسر جهان صادر می‌شوند و هم توسط مصرف‌کنندگان در چین خریداری می‌شوند.
به طور کلی، چین تقریباً یک سوم فروش جهانی نیمه هادی ها را به خود اختصاص داده است. اما برای برخی از سازندگان تراشه، این کشور 60 یا 70 درصد از درآمد آنها را تشکیل می دهد. حتی زمانی که تراشه ها در ایالات متحده تولید می شوند، اغلب برای مونتاژ و آزمایش به چین ارسال می شوند.
اتکای این صنعت به چین نشان می‌دهد که روابط اقتصادی نزدیک، اما بحث برانگیز بین واشنگتن و پکن چقدر چالش‌هایی را برای هر دو ایجاد می‌کند.
این تنش‌ها در سفر این هفته جانت یلن، وزیر خزانه‌داری ایالات متحده به پکن، منعکس شد، جایی که او سعی کرد با نادیده گرفتن برخی از رویه‌های چین، روند دوستانه طی کند و در عین حال تاکید کرد که ایالات متحده به دنبال قطع روابط با این کشور نیست.
یلن از اقدامات تنبیهی اخیراً چین علیه شرکت های خارجی، از جمله محدود کردن صادرات برخی مواد معدنی مورد استفاده در تولید تراشه انتقاد کرد و اظهار داشت که چنین اقداماتی دلیل تلاش دولت جو بایدن است تا تولیدکنندگان آمریکایی را کمتر به چین وابسته کند. او همچنین بر روابط ایالات متحده و چین به عنوان یک رابطه استراتژیک و مهم تأیید کرد.
یلن در یک میزگرد با شرکت‌های آمریکایی فعال در چین گفت: «جداسازی دو اقتصاد بزرگ جهان برای اقتصاد جهانی بی‌ثبات‌کننده خواهد بود و انجام آن عملا غیرممکن است.»
دولت بایدن در تلاش است تا سرمایه‌گذاری هنگفتی را در تولید نیمه‌رساناهای آمریکایی آغاز کند تا کارخانه‌ها را از چین خارج کند. انتظار می‌رود وزارت بازرگانی آن شروع به تخصیص بودجه برای کمک به شرکت‌ها در ساخت تاسیسات جدید تراشه‌های ایالات متحده کند.
دولت همچنین در حال بررسی محدودیت‌های بیشتر بر روی تراشه‌هایی است که می‌توانند به چین ارسال شوند. این اقدامات می تواند شامل محدودیت های بالقوه در فروش تراشه های پیشرفته مورد استفاده برای هوش مصنوعی به چین، محدودیت های جدید برای دسترسی شرکت های چینی به خدمات رایانش ابری ایالات متحده و محدودیت در سرمایه گذاری های خطرپذیر ایالات متحده در بخش تراشه های چینی باشد.
دولت در حال بررسی تعلیق مجوزهایی است که به برخی از تولیدکنندگان تراشه آمریکایی اعطا کرده است و به آنها اجازه می‌دهد به فروش محصولات به هواوی، یک شرکت مخابراتی چینی، ادامه دهند.
به گزارش فولاد ایران، ژاپن و هلند که میزبان شرکت‌هایی هستند که تجهیزات پیشرفته‌ای برای تولید تراشه تولید می‌کنند، محدودیت‌های جدیدی را بر فروش خود به چین اعمال کرده‌اند که بخشی از آن به دلیل اصرار ایالات متحده است.
چین محدودیت‌هایی از جمله کنترل‌های جدید صادراتی بر روی مواد معدنی مورد استفاده در تولید تراشه را اعمال کرده است.
در میان مقررات سخت‌تر و برنامه‌های تشویقی جدید از سوی ایالات متحده و اروپا، شرکت‌های تراشه‌های جهانی به طور فزاینده‌ای به دنبال انتخاب مکان‌هایی برای سرمایه‌گذاری‌های بزرگ بعدی خود به خارج از چین هستند. اما ساخت این تأسیسات احتمالاً سال ها طول خواهد کشید، به این معنی که هرگونه تغییر در بازار جهانی نیمه هادی ها به تدریج آشکار خواهد شد.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *