به گزارش سایت تجارت ایران و چین به نقل از دنیای اقتصاد: تسنیم به گزارش راشاتودی، رویترز روز پنج‌شنبه به نقل از منابع آگاه در بازار چین گزارش داد که تخلیه دلار در هر دو بازار ارز داخلی و خارجی مشاهده شد و شعبه‌های خارجی این بانک‌ها در ساعات معاملات لندن و نیویورک در حال فروش دلار بودند. یک تاجر ناشناس مستقر در شانگهای در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز تاکید کرد که این اقدام بانک‌های چین غیرعادی نیست. بانک‌ها در چین عمدتا برای اهداف خود یا بر اساس سفارش‌های مشتریان معامله می‌کنند.

با این حال، آنها همچنین به درخواست بانک مرکزی این کشور، زمانی که نیاز به حمایت از پول ملی وجود دارد، این کار را انجام می‌دهند. این تاجر گفت: فروش دلار بانک دولتی برای کاهش سرعت کاهش ارزش یوآن به یک امر عادی تبدیل شده است.

ارزش یوآن فراساحلی (یوآنی که در خارج از چین معامله می‌شود) تا کنون در سال جاری میلادی حدود ۶ درصد در برابر دلار آمریکا تضعیف شده است و در روز پنج‌شنبه به کمترین میزان در ۹ ماه اخیر نزدیک به ۳۵/ ۷ واحد در برابر دلار رسید.

با این حال، پس از مداخله بانک مرکزی چین با افزایش تثبیت روزانه، یعنی نرخ میانی که در آن یوآن مجاز است در محدوده ۲ درصد معامله شود، در روز جمعه کمی تقویت شد. بر اساس این گزارش، تا اواسط روز جمعه، ارزش یوآن فراساحلی اندکی افزایش یافت و در برابر دلار آمریکا به ۲۸/ ۷ واحد رسید، در حالی که همتای داخلی آن نیز رشد کرد و تقریبا ۳۰/ ۷ در برابر دلار معامله شد.

کارشناسان بازار تضعیف نرخ یوآن را ناشی از اختلاف رو به رشد بازدهی چین با ایالات‌متحده می‌دانند که این هفته پس از تصویب کاهش نرخ بهره بانکی توسط بانک مرکزی چین به بالاترین میزان خود در ۱۶ سال اخیر رسید. نگرانی فزاینده سرمایه‌گذاران از رشد آهسته اقتصادی چین، بازار آشفته املاک این کشور که یک‌چهارم اقتصاد چین را تشکیل می‌دهد و ریسک‌های نکول بدهی در بخش بانکداری نیز روند کاهش ارزش یوآن را تسریع کرده است.

 

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:
این نوشته در اقتصادی ارسال شده و با برچسب گذاری شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *