تقویت محور شرق با عضویت ایران در بریکس و شانگهای

به گزارش خبرگزاری سایت ایران و چین به نقل از مهر: چانگ هوآ، سفیر چین در تهران، امروز (چهارشنبه ٢٢ آذر ماه) با عباس گلرو رئیس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی دیدار و گفت‌وگو کرد.

گلرو در ابتدای این دیدار مناسبات میان جمهوری اسلامی ایران و چین را مثبت ارزیابی کرد و گفت: ایران برای تعمیق روابط خود با چین در حوزه‌های مختلف عزم جدی دارد و به همکاری‌های فیمابین از منظری بلند مدت و راهبردی نگاه می‌کند.

وی مشارکت جامع راهبردی دو کشور و اجرای برنامه همکاری ٢٥ ساله را فرصت مناسبی برای ارتقای سطح همکاری‌های ایران و چین دانست و از آمادگی مجلس شورای اسلامی برای تصویب توافق‌های دوجانبه خبر داد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در ادامه بر ضرورت همکاری نزدیک پارلمان‌های دو کشور و استفاده از ظرفیت‌های مختلف از جمله تبادل هیأت‌های پارلمانی در سطوح مختلف تاکید کرد.

رئیس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تشکر از حمایت چین در عضویت جمهوری اسلامی ایران در شانگهای و بریکس، بیان کرد: عضویت کشورمان در سازمان شانگهای و بریکس موجب تقویت محور شرق در مقابل یکجانبه گرایی غرب و در رأس آن ایالات متحده آمریکا شده است.

نماینده مردم سمنان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به عضویت سمنان در اتحادیه بین المللی شهرهای جاده ابریشم و نیز اولین نشست این اتحادیه در چین، بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری دومین نشست اتحادیه بین المللی شهرهای جاده ابریشم در سمنان تاکید کرد.

گلرو در پایان این دیدار از مواضع چین در مقابل جنایات جنگی رژیم اشغالگر و آپارتاید صهیونیستی تشکر و اظهار کرد: از سوی جمهوری اسلامی ایران برای حل مسأله فلسطین طرحی به نام رفراندوم در سرزمین اشغالی مطرح گردید که مردم و ساکنان اصلی این منطقه اعم از مسلمان، مسیحی و یهودی برای تعیین سرنوشت سیاسی این سرزمین در رفراندوم شرکت کنند. این طرح از سوی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل و شورای امنیت عنوان و به ثبت رسیده است.

هوآ: حمایت کنگره ملی خلق جمهوری چین از توسعه و گسترش مناسبات با مجلس

چانگ هوآ، سفیر چین در تهران نیز در این دیدار ضمن اشاره به سفر مقامات عالی دو کشور به تهران و پکن، سطح روابط فیمابین را مثبت ارزیابی کرد و گفت: همکاری‌های چین و جمهوری اسلامی ایران در چارچوب توافق‌های امضا شده در حال توسعه و گسترش است لذا تغییرات منطقه‌ای و بین المللی نمی‌تواند خدشه‌ای بر اراده دو کشور در جهت تعمیق روابط راهبردی دوجانبه ایجاد کند.

سفیر چین در تهران در ادامه نقش و جایگاه دیپلماسی پارلمانی را در پیشبرد اهداف دولت‌ها مهم برشمرد و تصریح کرد: ظرفیت‌های مناسب و خوبی در زمینه‌های گوناگون سیاسی، اقتصادی و بویژه پارلمانی برای ارتقا سطح روابط دو کشور وجود دارد که می‌توان از این ظرفیت‌ها در مسیر رشد و توسعه فیمابین گام برداشت.

وی در همین راستا افزود: کنگره ملی خلق جمهوری چین از توسعه و گسترش مناسبات با مجلس شورای اسلامی ایران استقبال و حمایت می‌کند.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *