افزایش تجارت ایران و چین به ۳۰ میلیارد دلار

طبق برنامه ۲۵ ساله‌ای که برای توسعه اقتصادی کشور ایران و چین در نطر‌گرفته شده بود، حجم میزان تجارت در این دو کشور به ۳۰ میلیارد دلار خواهد رسید.

به گزارش سایت تجارت ایران و چین، لیان لوا _پژوهشگر ارشد دانشگاه دولتی چین_ درباره افزایش حجم تجارت گفت: یکی از شرکای مهم برای منطقه خاورمیانه، کشور چین است. دولت چین از گذشته تا به الان جزو بزرگترین شرکای تجاری ایران محشوب می‌شود. دولت چین برای سرمایه گذاری‌های موفق در ایران، اهمیت زیادی قائل است. این تصمیم و میزان ارزشمندی آن توسط سران دو حکومت به تصویب رسیده است.

با این طرح می‌توان برنامه قرارداد ۲۵ ساله را اولویت بندی کرد. در ژانویه سال ۲۰۲۲  این طرح تصویب شده و اکنون در سال ۲۰۲۴ وارد فاز اجرایی می‌شود. اکنون وظیفه سران دو کشور ارائه ایده‌های خوب و حمایت از سرمایه گذاران است. من معتقد هستم با حمایت‌های دو کشور ایران و چین و تلاش‌های مکرر مردم بزرگ ایران، اهداف و سرمایه گذاری‌های مورد انتظار محقق می‌شوند.

در سال ۲۰۲۲ حجم تجارت چین حدود ۱۵.۸ میلیارد دلار برآورد شده است. این رقم برای ایران و چین باورکردنی و ایده آل نبود. حجم تجارت دو کشور از ۲۰۰۲ تا ۲۰۲۴ حدود ۳۶ میلیارد دلار بوده است. با این حال بعد از گذشت بیست سال، حجم تجارت ایران و چین  از ۳۶ میلیارد دلار به ۱۵ میلیارد دلار رسیده است.

این کاهش حجم سرمایه گذاری بیشتر به دلیل وجود تحریم‌ها، اتفاق افتاده است. از آن جایی که میزان تقاضای جهانی بیشتر شده است، حجم سرمایه گذاری و تجارت بین ایران و چین افزایش خواهدداشت. ما امکان  افزایش حجم تا ۲۰ الی ۳۰ میلیارد دلار هم داریم. با تلاش‌های هماهنگ و همسوی دو کشور، حتما این آرزوها محقق خواهد شد.

 

انتهای پیام/

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *