تجارت 12 ماهه ایران و چین از 14.6 میلیارد دلار گذشت

 گمرک چین اعلام کرد حجم مبادلات تجاری این کشور با ایران در سال ۲۰۲۳ به ۱۴ میلیارد و ۶۵۰ میلیون دلار خواهد رسید. در سال جاری تجارت بین دو کشور نسبت به سال گذشته ۶.۲ درصد کاهش یافته است.

به گزارش سایت تجارت ایران و چین، مبادلات ایران و چین در سال ۲۰۲۲ با رشد ۷ درصدی به ۱۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار رسیده بود.

بر اساس این گزارش، صادرات چین به ایران از ژانویه تا دسامبر ۲۰۲۳ با ۸.۶ درصد افزایش به ۱۰ میلیارد و ۷۰ میلیون دلار رسید. چین سال گذشته ۹ میلیارد و ۲۷۰ میلیون دلار کالا به ایران صادر کرد.

با این حال، واردات چین از ایران در سال ۲۰۲۳ با ۲۷ درصد کاهش از ۶ میلیارد و ۲۳۰ میلیون دلار در سال ۲۰۲۲ به ۴ میلیارد و ۵۸۰ میلیون دلار در سال جاری کاهش یافت.

تراز تجاری دو کشور در سال ۲۰۲۳ حدود ۵.۵ میلیارد دلار به نفع چین بود.

بر اساس این گزارش، سهم ایران از کل تجارت خارجی چین در سال گذشته تنها ۰.۲۴ درصد بوده است. البته به گفته تحلیلگران، واردات نفت ایران به دلیل تحریم های آمریکا در گزارش های رسمی گمرک چین لحاظ نشده است و به همین دلیل است که تجارت واقعی بین دو کشور بسیار بیشتر از این ارقام است.

چین در سال گذشته ۵۹۳۶ میلیارد دلار با جهان روابط تجاری داشت که ۳۳۸۰ میلیارد دلار آن صادرات و مابقی شامل واردات از این کشور بود. تجارت جهانی چین در سال گذشته ۵ درصد کاهش یافت.

* رشد ۳۰ درصدی واردات چین از ایران در آخرین ماه سال ۲۰۲۳

در آخرین ماه سال ۲۰۲۳، تجارت ایران و چین با رشد ۴ درصدی به ۱.۲۵۱ میلیارد دلار رسید. صادرات چین به ایران در این ماه ۵ درصد کاهش یافت و در دسامبر ۲۰۲۳ به ۸۴۷ میلیون دلار رسید که نسبت به ۸۹۳ میلیون دلار در دسامبر ۲۰۲۲ کاهش یافت.

با این حال، واردات چین از ایران در این ماه با رشد قابل توجهی ۳۰ درصدی مواجه شد و به ۴۰۴ میلیون دلار رسید. در دسامبر سال گذشته، واردات چین از ایران ۳۱۱ میلیون دلار برآورد شده بود.

منبع:خبرگزاری ایران تحلیل

انتهای پیام/

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *