فتح خاورمیانه توسط پکن/واشنگتن ناکام ماند

در سال‌های اخیر چین توانسته است به طور پیاپی، دستاوردهای بزرگی را در خاورمیانه نصیب خود کند.

به گزارش سایت تجارت ایران و چین، پکن در سال‌های اخیر به صورت معجزه آسایی، توانسته است حوزه اقتصادی خود را گسترش دهد. علاوه بر آن چندین اجلاس سران در پکن برگزار شده که جزو دستاوردها محسوب خواهد شد.

از آن جایی که پکن یکی از بزرگ‌ترین رزمایش‌های نظامی را با ارتش ایالات متحده انجام داده است، شروعی برای رقابت با آمریکا خواهد بود. به نحوی که تاریخ دانان نقطه عطف پیروزی پکن را در سال ۲۰۲۳ برآورد کرده‌اند.

کشورهای خاورمیانه‌ای انتطار دارند تا بتوانند با کشور‌های غیر آمریکایی دست دوستی دهند. چه بسا که این دولت مورد نظر از ارتش نظامی بزرگی برخوردار باشد. با این کار میزان وابستگی کشورهای خاورمیانه به ایالات متحده آمریکا، روز به روز کمتر خواهد شد.

کشورهای اطراف خلیج فارس طی یک دهه گذشته، روابط بهتر و صمیمانه‌تری با چین داشته‌اند. این در حالی است که برآورد تجارت دوطرفه چین با کشورهای خاورمیانه و حومه خلیج فارس نسبت به سال ۲۰۲۱، ۴۴.۳ درصد افزایش یافته است.

دولت چین معتقد است با گسترش روابط اقتصادی، می‌تواند نفوذ سیاسی خود را در خاورمیانه افزایش دهد. چین در روند استراتژیک خود توانست نظر کشورهای خاورمیانه را جلب کند.

به عنوان مثال در سال ۲۰۲۱، پکن با تهران قراردادی ۲۵ ساله امضاء کرد. همین قرارداد باعث شد تا حوزه‌های نظامی، اقتصادی و سیاسی در سیاست‌های آمریکا، پیچیده‌تر شود.

 

انتهای پیام/

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *