7 بندر مهم چین برای صادرات و واردات

کشور چین به عنوان دومین اقتصاد جهان سعی بر این دارد تا برای رسیدن به مقام اول، ایالت متحده  را از سر راه بردارد و در این مسیر نیز تلاش‌های گسترده‌ای می‌کند. وجود خط ساحلی گسترده در کنار کارخانه‌های بزرگ کشتی‌سازی در این مسیر تاثیر بسیار زیادی دارد و این کشور را به یک ابرقدرت در صادرات و واردات از طریق دریا تبدیل کرده است. کشورهای فعال در زمینه صادرات و واردات هم از طریق بنادر مهم چین با این کشور در ارتباط هستند که در این مقاله 7 بندر مهم چین برای صادرات و واردات ایرانی ها را معرفی خواهیم کرد.

انواع بنادر چین برای صادرات و واردات

 1-بندر شانگهای

بندر شانگهای با مساحت 3500 کیلومتر مربع را به عنوان بزرگترین بندر در چین و جهان می‌شناسند که در امتداد محل اتصال رودخانه‌های یانگ تسه، هوانگپو و کیانتانگ قرار گرفته است. این بندر از جنوب با خلیج هانگژو و از شرق با دریای چین شرقی مجاورت دارد. علاوه بر آن این بندر افتخارات بین‌المللی زیادی کسب کرده که یکی از مهمترین و برجسته‌ترین آن‌ها کسب عنوان «بهترین بندر متصل» آنکتاد است.

بیشتر بخوانید:

2-بندر شنزن

بندر شنزن که بیش از 130 مسیر بین‌المللی در خود جای داده، بیش از 50 خط حمل‌ونقل بین‌المللی و 10 هزار کشتی را سرویس می‌دهد. شنژن بیش از 250 کیلومتر خط ساحلی دارد و بخشی از کریدور غربی هنگ کنگ-شنژن است که برای حمل‌ونقل جاده‌ای در مرزها استفاده می‌شود. این بندر علاوه بر صنعت، در گردشگری نیز بسیار شهرت دارد.

3-بندر نینبگو ژوشان

این بندر که شلوغ‌ترین بندر در زمینه بارکشی در چین به شمار می‌رود، سالیانه بیش از 1 میلیارد تن باربه خود اختصاص می‌دهد. این بندر از بندرهای نینگبو و ژوشان تشکیل شده است و در ساحل شرقی آن سوی شانگهای در خلیج هانگزو قرار دارد. این بندر همچنین یکی از بزرگترین میادین بهره‌برداری از سنگ معدن و یک ترمینال اختصاصی برای پردازش نفت خام دارد.

4-بندر گوانگجو

گوانگجو یکی از پرترددترین بنادر چین به شمار می‌رود که  توسط شرکت گروه بندر گوانگجو اداره می‌شود و بزرگترین بندر جنوبی در این کشور است که با بیش از 80 کشور و 300 بندر در حال صادرات و واردات است. یکی از مهمترین ویژگی‌های این بندر این است که ارتباط خوبی با خطوط ریلی، آبی، هوایی و جاده‌ای دارد. علاوه بر آن از جمله انواع کالاهایی که در این بند مبادله می‌شوند می‌توان به کالاهای صنعتی، مواد غذایی، محصولات کشاورزی، ماشین‌آلات، روغن، کود، سنگ آهن، مواد معدنی و قطعات خودرو اشاره کرد.

5-بندر هنگ کنگ

هنگ کنگ یکی دیگر از بنادر شلوغ و بزرگ چین است که در بندر ویکتوریا در جنوب این کشور واقع شده است. هنگ‌کنگ که یکی از قطب‌های مالی و تجاری مشهور در چین است سالانه پذیرای نزدیک به 0.5 میلیون کشتی، بیش از 250 میلیون تن بار و بیش از 25 میلیون مسافر می‌باشد.

6-بندر چینگدائو

چینگدائو که در دریای زرد واقع شده، از نظر میزان ترافیک در رتبه 8 جهانی قرار دارد و بندر اصلی دریای شرقی چین به شمار می‌رود. چینگدائوعمدتاً به کشورهایی در منطقه اقیانوس آرام مانند ژاپن، کرة جنوبی، آمریکا و روسیه راه دارد. بندر چینگدائو به 4 منطقه تقسیم شده که بندرهای خودمختار هستند و در زمینه کانتینر، محموله و سنگ آهن فعالیت می‌کنند.

 

7-بندر تیانجین

تیانجین که بزرگترین بندر شمالی چین و بزرگترین بندر مصنوعی آن به‌شمار می‌رود، مسیر اصلی دریایی به پایتخت است. این بندر همچنین بیش از 200 اسکله برای کشتی‌های در اندازه‌های مختلف دارد و از نظر میزان حمل بار براساس میزان تناژ در رتبه 4 جهانی قرار دارد.

انتهای پیام/

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *