چین بزرگترین مصرف کننده گندم در جهان

چین، اتحادیه اروپا و هند به ترتیب جزو سه کشوری هستند که به عنوان بزرگترین مصرف کنندگان گندم در جهان طی یک سال گذشته تبدیل شده اند.

به گزارش سایت تجارت ایران و چین، از اوایل سال جدید میلادی، چین بیش از 153 میلیون تن گندم مصرف کرده است. مصرف این غلات در سرتاسر جهان هر روز رو به افزایش است. از سال 2018 تا به الان، مصرف گندم به عنوان غذای اصلی حدود 7 درصد رشد داشته است.

این سه کشور علاوه بر این که خودشان بزرگترین تولیدکنندگان پیشرو در زمینه گندم هستند، توانستند رتبه پر مصرف ترین ها را هم کسب کنند. طی سال 2021 تا 2022، اتحادیه اروپا به عنوان رهبر بدون رقیب در تولید غلات به ویژه گندم، نقش موثری داشته است. درست است که چین نیز یک تولید کننده برتر بوده اما باز هم به مقدار زیادی گندم وارد می کند. به عنوان مثال کشور چین در سال 2023 میلادی حدود 3.2 میلیارد دلار گندم وارد کرده است. در حالی که طی چندین سال گذشته بزرگترین وارد کننده گندم در سرتاسر جهان، مصر بوده است.

قیمت غلات و خوراکی ها به ویژه گندم در  در سرتاسر جهان از سال 2022 میلادی افزایش پیدا کرده و به قیمت بالایی رسیده است. البته دولت های غربی معتقد هستند که حملات روسیه به اوکراین باعث شده است که قیمت گندم و غلات افزایش پیدا کند. از طرفی هم دولت های دیگر معتقد هستند که افزایش قیمت باعث فاجعه ناگهانی از جمله تقاضای زیاد و بروز فقر خواهد شد. رایج ترین نوع گندم کاشته شده در دنیا که به عنوان گندم زمستانه قرمز از ایالات متحده است، از ماه می 2022 به بالاترین قیمت رسیده در حالی که  522 دلار در هر تن به فروش خواهد رسید.

 

انتهای پیام/

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *