چین زمان دقیق انقراض بزرگ جهانی را کشف کرد

با توجه به انقراض دسته جمعی که بیش از 200 میلیون سال پیش انجام شده است، چینی ها مدعی شدند توانسته اند زمان دقیق این انقراض را به دست آورند. مطالعاتی که توسط یک تیم محیط زیست انجام گرفته است نشان می دهد اکوسیستم های متفاوت هر کدام با سرعت های خاص خود، باعث مطالعه راحت تر انقراض دسته جمعی شده است.

به گزارش سایت تجارت ایران و چین به نقل از چاینا دیلی، شن ژوژونگ از دانشگاه نانجینگ که مدیریت و رهبری این پروژه را بر عهده دارد درباره زمان انقراض بزرگ اعلام گفت: «انقراض بزرگی که پیش آمده است مربوط به زمان پرمین بوده است. در دوره زمین شناسی پرمین، حدود 80 درصد از بهترین گونه های دریایی و نزدیک به 90 درصد گونه های خشکی از بین رفتند و منقرض شدند.

دانشمندان طبق آمارهای متوالی معتقد بودند که انقراض دسته جمعی حدود 252 میلیون سال پیش رخ داده است. با این حال هیچ گونه پیش تحقیقاتی درباره تاثیرات اکوسیستمی در مناطق مختلف انجام نگرفته بود.»

حدود ده سال از نمونه برداری ها و بررسی های میدانی از تحقیقات و ایزوتوپ ها گذشته است و محققان چینی با همکاری پژوهشگران آمریکایی توانستند زمان انقراض اکوسیستم های زمینی در خط جغرافیایی پایین را در دوره زمین شناسی پرمین تشخیص دهند.

آن ها همچنین زمان خشک شدن و منقرض شدن دریا و گونه های دریایی را در عرض های جغرافیایی مختلف مشخص کردند و با هم مقایسه کردند. تحقیقاتی که پژوهشگران انجام داده اند نشان می دهد که حداقل 60 هزار سال قبل تر از منقرض شدن موجودات دریایی و حداقل 430 هزار سال بعد از انقراض دسته جمعی، گونه ها منقرض شده اند. این انقراض در عرض های جغرافیایی پایین در زمان نابودی مربوط به 251.88 میلیون سال پیش است.

پایگاه داده دیرینه شناسی جهانی به عنوان یک منبع جهانی است که محققان براساس اطلاعات و داده های آن، انقراض های دسته جمعی را در عرض های جغرافیایی مختلف به دست می آورند. این تحقیقات نشان داده است که زمان انقراض های دست جمعی در عرض های جغرافیایی پایین تر هم دیرتر شروع شده و هم نرخ انقراض پایین تری داشته است.

 

انتهای پیام/

 

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *