براساس گزارش بلومبرگ، این اتفاق در حالی رخ داده که تولیدکنندگان در حال متنوع‌سازی زنجیره تأمین خود و دور شدن از چین هستند. این تأثیر بیش از همه در بریتانیا و آمریکا مشاهده می‌شود. در این کشورها، تنش‌های ژئوپولیتیکی با چین در سال‌های اخیر افزایش یافته است.

صادرات محصولات الکترونیکی هند به آمریکا از 2/51 درصد در نوامبر 2021 به 7/65 درصد در نوامبر 2023 رسیده است. این آمار در بریتانیا از 4/79 درصد به 10 درصد افزایش پیدا کرده است.

نمودار 1

دولت هند با ارائه مشوق‌های ویژه نظیر کاهش مالیات، ارائه تخفیف، شرایط آسان‌تر به دست آوردن زمین و حمایت سرمایه‌ای، در حال جذب تولیدکنندگان محصولات الکترونیکی به این کشور است. هدف این است که صنعت تولید داخلی هند گسترش یابد تا صادرات بیشتر شود و کسب‌وکارهای هند بتوانند با همکاری با شرکای بزرگ جهانی، رشد قابل توجهی پیدا کنند.

هند میزبان بزرگ‌ترین کارخانه تولید تلفن همراه شرکت سامسونگ الکترونیکس است و شرکت اپل نیز دست‌کم 7 درصد از گوشی‌های آیفون‌ را در این کشور تولید می‌کند.

نمودار 2

پیشروی هند در بیشتر کردن سهم بازار خود در اروپا و ژاپن محدودتر بوده است که نشان می‌دهد اروپا و ژاپن هنوز به‌طور کامل چین را کنار نگذاشته‌اند. این گزارش نشان می‌دهد صادرات محصولات الکترونیکی هند به نسبت صادرات چین، در آلمان 3/38 درصد و در سطح جهان 3/52 درصد بوده است.

نمودار 3