اختلاف 14 میلیارد دلاری ارقام صادرات و واردات در آمار ایران با چینی ها

طبق آمارهایی صادرات و واردات گمرک ایران و برخی از شرکای تجاری در پایان سال 2023 حدود 14 میلیارد دلار اختلاف با راقام به دست آمده از چین را نشان می دهد.

به گزارش سایت تجارت ایران و چین، قاعدتا باید از هر گونه واردات و صادراتی و حتی مبادلات تجاری که بین ایران و چین انجام می شود، آمارهای دقیق و درستی ثبت و ارائه شود ولی بنابر دلایل مختلفی که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد، اختلافاتی بین دو آمار به دست آمده وجود دارد.

گمرک های چین و بریتانیا آمارهایی را نشان می دهند که حاکی از اختلاف ارقامی تجارت با ایران و رقم به دست آمده توسط دولتمردان ایرانی است. در ادامه گمرک چین ارقام صادراتی را که در سال 2023 میلادی به ایران داشته است حدود 4 میلیارد و 580 میلیون دلار بوده که میزان واردات ایران را تا حدود 10 میلیارد و 75 میلیون دلار گزارش کرده است.

با این حال آمارهایی که ایران ارائه داده است حاکی از آن است که در نه ماه ابتدای سال حدود 10.3 میلیارد دلار ایران کالا به چین صادر کرده است. همچنین میزان واردات برای ایران حدود 16.4 میلیارد دلار بوده است. این آمار و ارقام نشان می دهد که طبق برآورد صادراتی که ایران به چین داشته است، نزدیک به 7.7 میلیارد دلار اختلاف ارقامی و در زمینه واردات هم حدود 6.6 میلیارد دلار اختلاف رقم وارداتی وجود دارد.

پدرام سلطانی، عضو اتاق بازرگانی ایران، در زمینه اختلاف ارقامی صادرات و واردات ایران و چین گفت: در تمام دنیا این اختلافات آماری ممکن است برای هر کشوری به وجود بیاید و هیچ جای تعجبی ندارد. همانطور که مشخص است آمار صادرات در هر کشور بر اساس نرخ فوب محاسبه خواهد شد. نرخ فوت در هزینه ارسال و حمل و نقل تاثیر داده نخواهد شد. در صورتی که برای کالاهای وارد شده یا وارداتی، مبنای محاسبه بر اساس CFR بوده است که در آن علاوه بر قیمت کل کالا، هزینه ارسال و حمل و نقل نیز در نظر گرفته خواهد شد. برای کشور ما لازم است که هزینه حمل و نقل کالاها در بخش صادرات حساب شود چرا که رقم قابل توجهی خواهد بود.

دلیل دیگری که باعث اختلاف این ارقام بین چین و ایران شده است، تفاوت در بازه های نرخ مورد تایید گمرک ها در هر کشوری است. به عنوان مثال بعضی از صادرکنندگان نمی توانند کالایی با نرخ اختلاف بیشتر از ده درصد را در گمرک تایید کنند. به همین دلیل ممکن است مقصد نرخ متفاوتی را در گمرک تایید کند.

عامل دیگری که می تواند باعث اختلاف های آماری شود، بحث قاچاق کالا در بخش صادرات است. ولی الله افخمی راد، رئیس سابق سازمان توسعه تجارت ایران، گفت که این احتمال وجود دارد که برخی کالاها به صورت غیرقانونی از کشور خارج شده یا این وارد شده باشد. نه تنها در ایران بلکه ممکن است این تخلفات گمرکی در تمام کشورها از جمله چین هم اتفاق افتاده باشد.

از طرف دیگر اختلاف قیمت پایه گمرکی کالاها و حتی تجارت در بازارهای مرزی، موجب می شود که بخشی از واردات در مناطق آزاد انجام شده و ارقام و هزینه های آن ثبت نشود.

 

انتهای پیام/

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *