بزرگترین شبیه‌ساز محیط فضایی جهان در چین افتتاح شد

علمی- سایت تجارت ایران و چین: بزرگترین شبیه‌ساز محیط فضایی جهان که به ایستگاه فضایی زمینی نیز معروف است، آزمایش‌های خود را به پایان رسانده و عملیاتش را در چین آغاز کرده است.

 تاسیسات SESRI دارای چهار آزمایشگاه اصلی است که مساحتی به اندازه 50 زمین فوتبال را پوشش می‌دهد و امکان شبیه‌سازی محیط‌های مختلف فضایی را فراهم می‌کند.

ساوت چاینا مورنینگ پست (SCMP) گزارش داد که تاسیسات این شبیه‌ساز محیط فضایی که زیرساخت شبیه‌سازی و تحقیقات محیطی فضایی (SESRI) نامیده می‌شود، در شهر هاربین در شمال شرقی چین واقع شده است.

جاه طلبی‌های رو به رشد چین در فضا فقط به پرتاب وسایل نقلیه یا ایستگاه فضایی محدود نمی‌شود. این کشور می‌خواهد تا پایان این دهه خود را به عنوان یکی از قدرت‌های اصلی هوافضای جهان تثبیت کند و تا سال 2045 به یک قدرت فضایی مهیب تبدیل شود. چین پروژه‌های جاه‌طلبانه‌ای را در حوزه‌های مختلف مرتبط با فضا در راستای این هدف راه‌اندازی کرده است، که از جمله آن ها ایجاد یک پایگاه روی ماه است.

چین برای اطمینان از ایمنی فضانوردان خود نیاز به درک بهتری از محیط‌های پیچیده و خشن دارد که باید فضاپیمای خود در آن فضا کار کند. چین به جای پرتاب فضاپیمای آزمایشی به مدار زمین برای جمع آوری این داده‌های حیاتی، یک ایستگاه زمینی ساخت که به‌طور مقرون به‌صرفه محیط را شبیه‌سازی می‌کند.

از SESRI  چه می‌دانیم؟

این تاسیسات برای اولین بار در سال 2015 تایید شد و توسط موسسه فناوری هاربین و شرکت علوم و فناوری هوافضای چین ساخته شد. این تاسیسات در پارک نوآوری علم و فناوری هاربین قرار دارد و دارای چهار آزمایشگاه اصلی است. کل مساحت تحت پوشش زیرساخت معادل 50 زمین فوتبال است.

هر یک از این آزمایشگاه‌ها برای مطالعه جنبه خاصی از فناوری فضایی مانند محیط فضا، علم پلاسما، محیط‌های مغناطیسی و پرورش حیوانات طراحی شده‌اند. این آزمایشگاه‌ها شبیه‌سازهایی دارند که شرایط مختلف فضایی مانند ریزگرانش، دمای بسیار پایین، گرد و غبار فضایی و تابش خورشیدی را تکرار می‌کنند.

به عنوان مثال، اتاق شبیه‌سازی غبار ماه، 70 فوت مکعب (دو متر مکعب) است و می‌تواند برای مطالعه تأثیر گرد و غبار بر فضاپیماها، فضانوردان و لباس‌های فضایی آنها استفاده شود. آزمایشگاه محیط مغناطیسی می‌تواند یک میدان مغناطیسی نزدیک به صفر را برای آزمایش تجهیزات قبل از پرتاب ایجاد کند.

همکاری بین‌المللی

تاسیسات SESRI سال گذشته یک سری عملیات آزمایشی را آغاز کرد که با پذیرش ملی در روز سه‌شنبه این هفته به پایان رسید. بر اساس گزارش‌های دوربین مدار بسته، از ژوئن گذشته تمامی اجزای سیستم به‌طور پیوسته در حال اجرا بوده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دولتی شین هوا، 110 دانشگاه و مؤسسه از بیش از 30 کشور در حال حاضر توافق نامه‌هایی را برای استفاده از این تسهیلات امضا کرده‌اند. این  امر احتمالاً استعدادهای جهانی را از سراسر جهان به این مرکز جذب خواهد کرد.

علاوه بر کمک به سفرهای فضایی، این تسهیلات امکان پرورش کشاورزی و آزمایش‌های علوم زیستی را نیز فراهم می‌کند و راه را برای آینده‌ای هموار می‌کند که در آن بشریت سفرهای فضایی را فتح کرده و در حال ایجاد مستعمرات در سیارات دیگر است.

گزارش SCMPافزود که مرکز SESRI به توسعه دستگاه‌های الکترونیکی برای کاربردهای هوافضا و درک پدیده‌هایی مانند امواج گرانشی نیز کمک خواهد کرد.

 

انتهای پیام/

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *