پکن: روابط آمریکا-چین رقابتی نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه چین، اظهارات اخیر سفیر آمریکا در پکن مبنی بر رقابتی بودن روابط دو کشور را رد و تاکید کرد همه کشورها در جامعه جهانی با یکدیگر برابرند.

به گزارش سایت تجارت ایران و چین به نقل از وزارت امور خارجه چین، مائو نینگ سخنگوی این وزارتخانه با بیان اینکه کشورش مخالف تعریف روابط رقابتی چین-آمریکا است، گفت: پکن حاضر به رقابت با قدرت‌های بزرگ نیست و قصد جایگزینی یا به چالش‌کشیدن کشوری را ندارد.

نیکلاس برنز سفیر آمریکا در پکن در مصاحبه با شبکه خبری سی‌بی‌اس نیوز، تنش‌ها و بی‌اعتمادی مداوم در روابط آمریکا با چین را باعث از میان رفتن اعتماد در دنیای تجارت دانست. وی رابطه با پکن را در حال حاضر مهمترین، رقابتی‌ترین و خطرناک‌ترین رابطه ایالات متحده توصیف کرد.

وی افزود: مقامات چینی در پیشبرد طرح‌های شی جین‌پینگ رئیس جمهور این کشور مبنی بر همکاری برد-برد، اصول احترام متقابل و همزیستی مسالمت آمیز در روابط با واشنگتن را توسعه داده‌اند و امیدوار هستند که آمریکا درک درست و مفیدی از چین داشته باشد.

مائو با تاکید براینکه از نگاه پکن همه کشورها در جامعه‌جهانی با یکدیگر برابرند، افزود: چین نه بر جهان مسلط خواهد شد و نه معتقد است که جهان باید تحت سلطه کسی قرار گیرد.

وی در همین راستا اظهار داشت: پکن قصد ندارد از خود را جایگزین واشنگتن کند، بلکه سعی می‌کند سطح زندگی مردمان خود را بهتر کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی چین با بیان اینکه همواره از سیاست‌های سازمان ملل‌متحدد و حقوق بین‌الملل حمایت می‌کند، تاکید کرد: پکن همواره در مسیر حفظ صلح جهانی، ترویج «توسعه مشترک» و «ساخت جامعه‌ای با آینده‌ای مشترک برای بشریت » قدم برمی‌دارد.

 

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *