روابط صمیمی دو رییس جمهور

سیاسی- سایت تجارت ایران و چین: شی جین پینگ، رهبر چین، روز پنجشنبه در تماسی با ولادیمیر پوتین، همتای روسی خود فصل جدیدی از همکاری‌های رو به رشد میان چین و روسیه را اعلام کرد. این تماس و اعلام ادامه همکاری دو کشور در بحبوحه اصطکاک با غرب مطرح می‌شود. بر اساس گزارش وزارت خارجه چین، درجریان این تماس شی به پوتین گفته است که دو طرف باید هماهنگی استراتژیک میان خود را تقویت کرده و از حاکمیت ملی، امنیت و منافع کشورهای متبوع خود محافظت کنند.

آنگونه که سی ان ان گزارش داده است، روابط مستحکم این دو کشور در سال‌های اخیر توسط دولت‌های غربی تحت نظر بوده است. به‌ویژه اینکه همواره نگرانی‌هایی وجود داشته است مبنی بر اینکه چین می‌تواند از پوتین در جنگ اوکراین حمایت کند. چین مدعی بی‌طرفی در این درگیری است، اما از محکوم کردن تهاجم غیرقانونی روسیه به اوکراین هم امتناع کرده و به عنوان یک راه نجات حیاتی برای اقتصاد تحت تحریم روسیه نقش‌آفرینی کرده است. به نظر می‌رسد که پکن و مسکو در سال‌های اخیر هماهنگی خود را در مورد مسائل بین‌المللی در سازمان‌های بین‌المللی مانند سازمان ملل افزایش داده‌اند. در عین حال که آن‌ها گروه‌های بین‌المللی جداگانه‌ای مانند بریکس و سازمان همکاری شانگ‌های (SCO) را هم ایجاد کرده‌اند.

شی و پوتین هر دو خواستار تقویت بیشتر هماهنگی چندجانبه بین‌المللی خود در طول این تماس شدند. روسیه در اوایل سال جاری ریاست دوره‌ای بریکس را بر عهده گرفته است. حالا در بیانیه کرملین آمده است که ولادیمیر پوتین و شی جین پینگ به طور خاص تاکید کرده‌اند که تعامل نزدیک روسیه و چین یک عامل تثبیت کننده مهم در امور جهانی است. شی در جریان تماس خود با پوتین گفت: «در آینده روابط چین و روسیه با فرصت‌های توسعه جدیدی روبرو است.» رهبران دو کشور همچنین در مورد وضعیت در منطقه خاورمیانه تبادل نظر مفصلی داشتند و «وضعیت کنونی اوکراین بر اساس گزارشی از کرملین» را مورد بحث قرار دادند. در بیانیه کرملین آمده است که روسیه و چین هر دو از حل و فصل سیاسی و دیپلماتیک برای حل مشکل فلسطین در چارچوب به رسمیت شناخته شده حقوق بین الملل حمایت می‌کنند.

پکن تا کنون از نحوه واکنش اسرائیل به حمله 7 اکتبر حماس انتقاد کرده و از راه حل دو کشوری برای ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی به عنوان راهی برای حل مناقشه حمایت کرده است. به نظر می‌رسد که پکن و مسکو در سال‌های اخیر هماهنگی خود را در مورد مسائل بین‌المللی در انجمن‌هایی مانند سازمان ملل افزایش داده‌اند، در حالی که گروه‌های بین‌المللی جداگانه‌ای مانند بریکس و سازمان همکاری شانگهای (SCO) ایجاد کرده‌اند. شی و پوتین هر دو خواستار تقویت بیشتر هماهنگی چندجانبه بین‌المللی خود در طول این تماس شدند. روسیه در اوایل سال جاری ریاست دوره ای بریکس را بر عهده گرفت. در بیانیه کرملین آمده است که ولادیمیر پوتین و شی جین پینگ به طور خاص تاکید کردند که تعامل نزدیک روسیه و چین یک عامل تثبیت کننده مهم در امور جهانی است.

رهبران این دو کشور همچنین از تجارت بی‌سابقه استقبال کرده‌اند که در سال گذشته زودتر از موعد مقرر از هدف ۲۰۰ میلیارد دلار فراتر رفته است. این روابط همچنین تحت تاثیر تحریم‌های غرب تقویت شده است به این ترتیب که خرید نفت روسیه از جانب چین با تخفیف‌ همراه است و اتکای فزاینده روسیه به کالاهای مصرفی چینی در بحبوحه انزوای اقتصادی این کشور به اقتصاد روسیه کمک کرده است. پوتین همچنین در مصاحبه‌ای با تاکر کارلسون، کارشناس راستگرای آمریکایی که روز پنجشنبه منتشر شد، روابط تجاری روسیه و چین را تحسین کرده است. بر اساس ترجمه‌ای که کارلسون ارائه کرده، پوتین در اظهارات خود گفته که تجارت ما متعادل است و در زمینه فناوری پیشرفته، انرژی، تحقیقات علمی و توسعه مکمل یکدیگر است.

گفتنی است که روز پنجشنبه، دیده‌بان حقوق بشر گفته است که رئیس‌جمهور روسیه باید با تحقیقات جنایات جنگی برای حمله وحشیانه مسکو به شهر ماریوپل اوکراین که هزاران نفر را کشت، ساختمان‌های بی‌شماری را ویران کرد و کمپین روسی‌سازی گسترده‌ای را دنبال کرد، مواجه شود. گفتگوی تلفنی روز پنجشنبه شی و پوتین در حالی انجام شد که دو کشور امسال ۷۵ سال از روابط دیپلماتیک خود را جشن می‌گیرند. سال گذشته، شی اولین سفر خارجی مهم و نمادین خود را در سومین دوره ریاست‌جمهوری‌اش به مسکو انجام داد. در مقابل پوتین هم یکی از معدود سفرهای خارجی خود از آغاز جنگ اوکراین را در ماه اکتبر به پکن انجام داده است.

 

 

منبع: فردای اقتصاد

انتهای پیام/

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *