چینی ها اولین پیوند کبد خوک اصلاح شده ژنی را به انسان انجام دادند

علمی- سایت تجارت ایران و چین:دانشمندان چینی به‌تازگی اولین پیوند موفقیت‌آمیز کبد خوک اصلاح‌شده ژنی را به گیرنده انسانی انجام داده‌اند.

امروزه پیوند اعضا فضای بیشتری دارد و دانشمندان همواره در حال کشف راه‌های جدیدی برای آسان‌تر کردن آن هستند. اکنون روشی جدید ممکن است به بهبود پیوند اعضا کمک کند.

هدف این روش، کاهش مشکل کمبود پیوند اعضا است. مشکل کمبود پیوند اعضا در زمان حساسی اتفاق می‌افتد که معمولاً فهرست‌های پایان ناپذیری از افرادی وجود دارد که به اهداکننده نیاز دارند.

محققان در دانشگاه پزشکی نیروی هوایی چین از این روش استفاده کردند. این روش شامل کبد خوکی بود که برای از بین بردن چندین ژن مرتبط با رد عضو، در یک بیمار مرگ مغزی اصلاح ژنتیکی شده استفاده شد.

این ژن به یک بیمار مرگ مغزی منتقل شد. بر اساس پست اخیر وی‌چت دانشگاه پزشکی نیروی هوایی، بیمار حتی 96 ساعت پس از جراحی هیچ نشانه‌ای از رد عضو از خود نشان نداد.

مفهوم این تحقیق گسترده است. در حال حاضر، بیماری کبدی سالانه باعث مرگ بیش از دو میلیون نفر در جهان می‌شود. تنها در چین یعنی جایی که این تحقیق انجام شده است، سالانه بیش از 500000 نفر با نارسایی کبدی مواجه می‌شوند.

این نارسایی اغلب منجر به مرگ و میر به دلیل کمبود اعضای موجود برای پیوند می‌شود. پیوندهای سنتی کبد انسان توسط اندک اهداکنندگان عضو، محدود است حتی اگر نجات‌دهنده باشند.

پیشرفتی قابل‌توجه در پیوند خارجی

این روش که  Xenotransplantation نام دارد، جایگزین امیدوارکننده‌ای برای اهدای عضو معمولی است، به‌ویژه با استفاده از اندام خوک‌های اصلاح‌ ژنتیکی‌شده.

در این روش از خوک‌های اصلاح‌شده ژنتیکی به‌منظور کاهش خطر رد عضو و افزایش تعداد اندام‌های اهداکننده زنده استفاده می‌شود. به این ترتیب، راهی برای درمان بیماری‌های کبدی و نجات جان افراد بی‌شماری وجود دارد.

با این حال، پذیرش گسترده پیوند خارجی موانعی را به همراه دارد. مثلا نگرانی‌هایی در مورد ملاحظات اخلاقی و محدودیت‌های عملی وجود دارد.

در حالی که اندام‌های خوک دارای پتانسیل زیادی به عنوان جایگزین اندام‌های انسانی هستند، اما از نظر ساختار و عملکرد بسیار پیچیده هستند. این مسئله آنها را برای جایگزینی کامل اندام‌های بومی محدود می‌کند.

بنابراین محققان تکنیک‌های جراحی نوآورانه‌ای مانند پیوند کمکی را برای افزایش سازگاری و اطمینان از عملکرد بهینه اندام در بدن گیرنده، توسعه داده‌اند.

جراحان یکی از رگ‌های بزرگ کبد بیمار را بریدند. سپس کبد را از خوک اهداکننده جدا کرده و به هر دو سر رگ متصل کردند. قبل از این کار، جراحان آن را به وزن مشخصی کوتاه کرده بودند.

این گروه تحقیقاتی، پیشگام این روش برای اتصال کبد پیوندی و اطمینان از جریان مناسب خون و صفرا در کبد بود. در پست وی‌چت این جراحان آمده است: این روش به گزینه جدیدی برای کاربرد بالینی پیوند کبد تبدیل خواهد شد.

با این حال، نگرانی‌های استفاده از این روش شامل پیامدهای اخلاقی پرورش حیوانات برای اهدای عضو و انتقال پاتوژن‌ها از حیوانات به انسان است. چگونه می توان این موضوع را حل کرد؟ با ملاحظات و مقررات دقیق‌تر در پیگیری پیوند بیگانه.

پیش از این، محققان در ایالات متحده با موفقیت کلیه و قلب خوک ویرایش ژنتیکی شده را به بیماران مرگ مغزی پیوند زده بودند.

 

انتهای پیام/

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *