چین: تایوان برای از سرگیری گفت وگوها باید به «اجماع 1992» بازگردد

سیاسی – سایت تجارت ایران و چین: یک سخنگوی چین امروز (چهارشنبه) تاکید کرد که اگر تایوان واقعا قصد ازسرگیری مذاکرات را دارد باید به بنیادهای سیاسی تعریف شده در اجماع سال ۱۹۹۲ بازگردد که بیانگر اصل چین واحد است.

به گزارش خبرگزاری شینهوا، «چن بینهوا» سخنگوی دفتر امور تایوان طی نشست مطبوعاتی گفت که صرفا صحبت از گفت وگو بدون انجام اقدامات مربوطه قانع کننده و صادقانه نیست.

این سخنگوی چینی همچنین بر اهمیت اصل چین واحد در تعامل با سرزمین اصلی تاکید کرد.

بینهوا گفت: سرزمین اصلی چین از تقویت مبادلات و مذاکرات با احزاب سیاسی، گروه‌ها و نمایندگان تایوان بر اساس اصل چین واحد استقبال می‌کند.

وی تاکید کرد: موانع اساسی که مانع مشارکت حزب دموکراتیک مترقی (DPP) تایوان در چنین مبادلاتی با سرزمین اصلی هستند، ریشه در موضع جدایی طلبانه آن‌ها دارد.

این اظهارات در پاسخ به پرسشی رسانه‌ای درباره تمایل سرزمین اصلی به تعامل با «لای چینگ ته» رئیس جدید دولت تایوان پس از شروع به کار وی از ۲۰ مه(۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) مطرح شد.

این سخنگوی چینی افزود تا زمانی که حزب دموکراتیک مترقی تایوان به پیشبرد توسعه صلح آمیز در سرتاسر این تنگه بر اساس اصل چین واحد متعهد باشد، از آن استقبال می‌شود.

وی افزود: صلح و ثبات تنها در صورتی حفظ می‌شود که مقامات حزب دموکراتیک مترقی تایوان موضع جدایی طلبانه خود را کنار بگذارند، برای ادامه یافتن به اصطلاح «استقلال تایوان» از همکاری با نیروهای خارجی دست بکشند. آنها باید از تحریکات خودداری کنند و به اجماع سال ۱۹۹۲ بازگردند که بیانگر اصل چین واحد است.

به گزارش ایرنا، «لی جیانگ» سخنگوی وزارت خارجه چین پیشتر گفته بود: پکن به طور جدی یادآوری می‌کند که تایوان، «تایوانِ چین» است. مساله تایپه یک امر داخلی چین محسوب می‌شود و حل این مساله به عهده مردم ما است و هیچ نیروی خارجی حق دخالت در آن را ندارد.

سخنگوی وزارت خارجه چین افزود: سیاست ما کاملاً روشن است، یعنی ما با حداکثر صداقت همچنان برای چشم انداز اتحاد مجدد صلح آمیز تلاش خواهیم کرد و در این راه خط قرمز ما روشن است؛ ما هرگز اجازه جدایی تایوان از چین را نخواهیم داد.

 

انتهای پیام/

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *